Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Trots VM-brons sviker publiken

Fotbolls-VM förra året har lockat ny publik och fler spelsugna flickor och kvinnor i värdlandet Tyskland, och i Japan som vann. Långsiktiga VM-effekter i bronsnationen Sverige är lite svårare att hitta.

Sveriges Caroline Seger i kamp med USA:s Rachel Buehler under en fotbollslandskamp mellan Sverige och USA på Örjans Vall i Halmstad tidigare i år.Bild: Foto: Björn Lindgren/Scanpix
Sjutton miljoner, nästan var fjärde invånare, såg Tysklands kvartsfinal mot Japan i tv. Publiksiffran på VM-arenorna var i snitt 26 000 och åskådarna fortsatte komma trots att Tyskland åkt ut och finalen spelades mellan USA och Japan.
Intresset har enligt Fifa hållit i sig: 50 000 satt på läktarna under Champions league-finalen i Olympiastadion i München i våras där Frankfurt fick stryk av Lyon med 2–0.
– Kvinnofotboll är lidelse, spänning och tävling på högsta nivå, säger Steffi Jones som är ansvarig för damfotbollen i tyska fotbollförbundet. Sedan VM har antalet licensierade spelare ökat med tio procent till 734 903.

Också i Sverige blir spelarna med licens fler: 72 875 år 2009 var 81 851 förra året.
Lena Videkull är ungdomsansvarig i LDB FC Malmö och har koll på klubbens sex- till femtonåringar.
– Vi har sett en ökning de senaste åren och har nu fulla lag i alla ålderskategorier.
Men att det är en VM-effekt som märks i Malmö är hon inte så säker på.
– Det brukar bli ökat intresse efter mästerskap. Men vi har ju vunnit SM-guld två år i följd och frågan är väl om det inte har haft större betydelse, säger Lena Videkull.
Elitföreningen damfotboll räknar med en tolvprocentig publikökning i år och har fått kritik för pessimism. Men jämför man 2011 med vårsäsongen 2012 är det knappast en försiktig prognos.

En långsiktig VM-effekt är svår att urskilja. Däremot har Tyresö FF en Marta-effekt, och nykomlingen Vittsjö en allsvenskeeffekt.
Förra året hade fyra lag, Piteå, Tyresö, LDB FC och Umeå, ett publiksnitt över tusen på hemmamatcherna. Denna vår är de fem: Tyresö, Vittsjö, Piteå, Kristianstad och Umeå. Tyresö har dessutom i snitt 500 fler i publiken borta, så fler än hemmafansen vill se Marta spela.

LDB FC har, tillsammans med Örebro, Piteå och Umeå, mist flest åskådare: Från ett snitt på 1 357 hemma förra året till 862 i vår, trots att laget tillsammans med Tyresö toppar allsvenskan.
– För svensk fotbolls del får vi hoppas på en EM-effekt, säger Linda Wijkström, generalsekreterare i Elitföreningen.

Den 10 till 28 juli nästa år spelas EM i Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Norrköping, Linköping och Solna.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen