Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Panoraman ger nya perspektiv

Med stora panoramabilder över Malmö har Adam Haglund upptäckt nya sidor av staden. Nu ställs hans fotografier ut på Malmö central.

Det började med en vit vägg på kontoret. Fotobyrån Apelöga, som Adam Haglund är en del av, hade skaffat nya lokaler vid Frihamnsviadukten i Malmö. Det hade lika gärna kunnat sluta med ännu en stadsvy över New York. Men istället tog Adam Haglund sin kamera, gick upp på viadukten, och fotograferade omgivningarna. I datorn förde han samman bilderna till en stor panoramabild som sedan hängdes på väggen.
Det blev startskottet på en serie av bilder där Adam Haglund sammanfogar fotografier, ibland uppemot hundra stycken, till stora panoraman över platser i Malmö.
– Jag blev själv väldigt överraskad av effekten. I efterhand, när jag sätter ihop dem och zoomar in i bilderna, uppstår ett annat perspektiv och jag lägger märke till saker som man inte ser annars. Det är ett sätt att bota hemmablindhet, säger han.
Han nämner Triangeln, vid korsningen Östra Rönneholmsvägen och Davidhallsgatan, där han själv bor.
– De husen som ligger där längs med halvrundeln har jag innan tyckt varit jättetråkiga, fula och intetsägande. Sen när jag började fota dem och titta närmare på dem såg jag hur de böjer sig och samspelar med varandra. Jag har börjat tycka om dem!
Idag öppnar en utställning med Adam Haglunds panoramabilder på Malmö centralstation i Forex gamla utrymme. Utställningen heter ”The City I Live in and Others Along the Way”, och förutom bilder över Malmö ingår även fotografier från Srebrenica och Sarajevo. Adam Haglund har varit där för att arbeta med en bok som ska släppas i höst med anledning av att det i år är tjugo år sedan Bosnien-Hercegovina utropade sin självständighet.
Adam Haglund har inspirerats av Andreas Gursky. Den tyske fotografens resonemang om fotografiets anspråk på att skildra sanningen känns igen i hur Adam Haglund tänker kring sitt panoramaprojekt.
– Även om vi vet att bilder inte alltid är sanna har man ändå ett slags tro på fotografiet som realistiskt och sanningsenligt. Panoramabilderna består av flera fotografier som inte är tagna exakt samtidigt, och samma människa kan finnas på ett par ställen i samma bild. Enligt det traditionella sättet att se på fotografi är det ingen bild utan ett montage. Men jag tycker att mina bilder kan vara mer sanna än ett vanligt fotografi, säger Adam Haglund.
Hans bilder diskuterar inte bara fotografiets anspråk på sanning. De berättar också något om hur Malmös stadsplanering ser ut. Malmö är en gles stad. Dess urbaniserade yta är ungefär lika stor som Köpenhamns, men med knappt hälften så många invånare.
– Det är inte så att jag medvetet undvikit människor i bilderna. Men det är väldigt lite människor ute. Ofta går man ut för att ta bilder med mycket folk. Då letar man upp platser med folkmyller. Efter ett tag bildas en kollektiv föreställning om att det är så det ser ut. Men jag har upptäckt att så är det inte. Jag tror att en tät stad är en bättre stad på väldigt många sätt.

Om utställningen

Vad? ”The City I Live in and Others Along the Way”, utställning med panoramafotografier.
Var? Malmö centralstation.
När? Vernissage idag, klockan 17. Utställningen pågår till den 16 augusti, och förlängs eventuellt till perioden för Malmöfestivalen.

Fotografer ...

...  som arbetar med manipulation och montage.

1Andreas Gursky. Tyske Andreas Gursky skapar enorma bilder genom att i datorn sammanfoga flera fotografier. Bilderna blir därmed enormt detaljrika och skarpa på ett sätt som annars hade varit omöjligt att uppnå. – Problemet med fotografi är att människor tror att det är hundra procent objektivt, vilket inte är sant, sa han till Sydsvenskan i vintras.

2David LaChapelle. Amerikansk fotograf och regissör, känd för sina fotografier av kändisar som Lady Gaga och Hillary Clinton. Genom att digitalt manipulera bilderna skapar LaChapelle en närmast vulgärt futuristisk stämning, med överdrivna färger och gester.

3Mary Frey. Professor i fotografi vid Hartford Art School i USA. Hennes serie ”Telling Stories” är fotografier av vardagliga sammanhang där hon genom digital manipulation tillför en ofta starkt symbolisk och absurd dimension.

Gå till toppen