Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gesterna på parad

Arnstedt Östra Karup, t o m 26.8.

Thomas Millroth ser Ditte Ejlerskovs måleri nå nya djup.

Ditte Ejleskov, ”15 Full Arches (inspired by self portrait photography by Sophia from America at photobucket com 2011)”, 2012. foto: Ditte Ejlerskov
Ditte Ejlerskov brukar använda bilder vi omges av. Hennes nya berättelse omfattar femton små målningar med iscensatt kvinnlig sexualitet; gå ner i brygga, stå på knä, spänna kroppen så att könet framhävs. Dessa poser har använts för att beskriva religiös extas, demonisk besatthet och hysteri. Naturligtvis handlar det om kontroll, underkastelse, anpassning till den manliga blicken. Alltså, maktens rätt till definition. Charcots hypnotiska seanser på sjukhuset La Salpetrière i slutat av 1800-talet är ett bra exempel, där hans krampande patienter bevisade kvinnors hysteri, och kom att bilda mönster för hur kvinnlig åtrå skulle gestaltas i både film och porr. Sedan har de här ställningarna tagits upp i populärkulturen via den numera accepterade porren.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen