Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sparkrav bakom nödlandningar

Tre Ryanair-plan tvingades nödlanda i Valencia eftersom
företaget vill spara på mängden bränsle i flygplanen. 

Bild: Arkivfoto: Morten Holm
Torsdagen den 26 juli drabbades Madrid av ett rejält åskoväder. Den spanska flygledningen dirigerade då om en rad flygplan som var på väg in mot huvudstaden österut till Valencia. Planen beordrades att cirkulera över flygplatsen i väntan på besked om de kunde återvända till Madrid. Tre Ryanair-plan som ingick i den här gruppen tvingades efter en timme att landa då de var på väg att få slut på bränsle.
Den irländska tidningen Independent har lyssnat av kommunikationen mellan flygplanen och kontrolltornet i Valencia. Inom loppet av två minuter gjorde två Ryanair-plan Mayday-anrop som tydligt hörs på inspelningen.
"Efter att ha hållits över Valencia i 50 minuter respektive 68 och 69 minuter efter planerad landning i Madrid begärde Ryanairs tre flygplan (i enlighet med standardrutiner för flygsäkerhet) tillstånd av flygledningen att landa omedelbart, då de nått minimum av sitt reservbränsle som gör att varje flygplan kan flyga i ytterligare 30 minuter (eller ca 50 mil)", skriver Ryanair i ett pressmeddelande som släpptes i dag.
Planen tvingades därmed att gå före i kön framför andra plan som stod på tur att landa.
Irländska Independent har tagit del av en promemoria som skickades ut till samtliga piloter anställda på Ryanair i december förra året. Där uppmanar Shane McKeon som är vice chef för koncernens piloter sina anställda att verkligen följa de direktiv om kostnadsbesparingar som finns.
"Den mest oförståeliga ursäkten är: 'Jag tycker om att landa med tre ton (extra bränsle) så jag tar vad som krävs för resan plus tre ton.' Det är inte Ryanairs policy, det är helt oacceptabelt och det är inte vad ni betalas för att göra", stod det bland annat att läsa.
Ryanairs försök att minska vikten på sina flygturer har tidigare uppmärksammats. Flygbolaget har både minskat mängden is i de drycker som serveras och vikten på de reklamblad som delas ut till passagerarna. I en intervju med brittiska Daily Mail berättade Ryanairs presschef Stephen MacNamara att även de anställda ombord på planen har uppmanats att gå ner i vikt för att minska bränslekostnaderna.
Ryanair flyger från Malmö till bland annat Barcelona, London och Malta. Ett av de tre planen som tvingades nödlanda flög från Skavsta, skriver Aftonbladet.
Sydsvenskan har under kvällen förgäves försökt att nå Ryanair för en kommentar.
Gå till toppen