Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Publikras kan sluta i konkurs

LDB FC Malmö kan inte längre betala spelarnas löner efter den här säsongen, om underskottet i klubbkassan inte täcks. Skulderna har visserligen halverats sedan i våras men publiktappet hotar klubbens existens.

Positiv trots det stora underskottet. ”1,5 miljoner kronor är givetvis mycket pengar i sig, men i den här verksamheten är det inte en omöjlig summa att ta in”, säger LDB FC Malmös klubbdirektör Niclas Carlnén.Bild: Foto: Hussein El-Alawi
– Ambitionen är att fortsätta med de spelare vi har för att stå rustade inför Champions League. Jag tror att framgångar ger oss större intäkter, säger klubbdirektör Niclas Carlnén.
LDB FC var på väg mot konkurs redan i våras. Då valde Malmö stad att stötta mästarklubben med 1,4 miljoner kronor. Biljetter köptes upp för att ge ungdomar gratis inträde till matcherna och klubben kompenserades för kioskverksamheten på Malmö ip.
I mars låg de röda siffrorna på tre miljoner kronor, en skuld som halverats tack vare storsponsorn Kent Widding Persson och nedskärningar på kansliet.
Svenska mästarnas nuvarande underskott på 1,5 miljoner kronor gör att klubbkassan räcker precis till att betala spelarlönerna säsongen ut.
– LDB FC är idag en av Europas åtta bästa klubbar. 1,5 miljoner kronor är givetvis mycket pengar i sig, men i den här verksamheten är det inte en omöjlig summa att ta in, säger Carlnén.
I fjor hade klubben kostnader på femton miljoner kronor, det är dubbelt så mycket som ligatvåan Kopparbergs Göteborg.
– Men Göteborg har bara A-laget. Vi har en stor och viktig juniorverksamhet och projektet i Sydafrika. Det är sådant vi inte planerar att göra oss av med och som lockar sponsorer vi aldrig hade fått utan den typen av verksamhet.
Enligt Carlnén beror den största delen av LDB FC:s ekonomiska kris istället på att publiken är mindre än den förväntade. Klubben budgeterade för 1 500 åskådare per match den här säsongen, men hittills är snittet nere på 862. De senaste säsongernas publiksiffror visar att Malmölagets supportrar blivit mindre intresserade av att gå på match efter SM-gulden 2010 och 2011.
– Alla lag i damallsvenskan hoppades att publiken skulle fortsätta komma åtminstone som i fjor, med tanke på att Sverige gjorde bra ifrån sig i VM. Tyvärr har det inte blivit så än men förhoppningsvis vänder det.
Carlnén hoppas kunna tackla krisen genom att locka sponsorer. Malmö ip kan behöva fräschas upp för att locka nya finansiärer.
– Vi har en bra produkt på fotbollsplanen men måste kunna erbjuda en större upplevelse kring den. Det är inte en större arena vi behöver, men däremot en som är mer anpassad för att locka nya sponsorer.

4 frågor & svar...

... om krisen i LDB FC. Håkan Jeppsson, styrelseordförande i Malmö FF och VD för Inwido:
1. Hur driver man ett företag utan tillgångar och intäkter?
– Det är den stora springande idrottsekonomiska knäckfrågan. I Sverige har nästan alla idrottsklubbar allt eget kapital i spelartruppen och målet är inte i första hand att tjäna pengar utan att vinna titlar.
2. Kan en fotbollsklubb rädda ekonomin genom att sänka de idrottsliga ambitionerna?
– Jag har aldrig sett en klubb rädda sig på det viset. Däremot finns det exempel på klubbar som har fått det tufft när de försökt, till exempel Nottingham Forest och Leeds, som ännu inte kommit tillbaka på högsta nivå. Det klubben säljer till sina partners är ju en tro på framtida framgång, något som de vill förknippas med.
– Det är svårt att förstå hur intäktsspiralen ska kunna utvecklas om laget inte vinner. Och nog nästintill omöjligt att kalkylera sig fram till en niondeplats i serien i tre år för att sanera ekonomin. Risken är att attraktionen försvinner och att klubben varken förmår locka kapital eller spelare igen. Det har vi ju sett exempel på här i stan.
3. Vilken är medicinen då?
– Ett lindansarnummer som går ut på att ligga kvar i toppen samtidigt som man skruvar ner kostnadsmassan, kombinerar riskkapital med begåvade affärer och utvecklar egna spelartalanger. Det är för övrigt vad vi håller på med i MFF. Förr kunde man sälja spelare, men den marknaden är på väg att försvinna och den finns ju inte alls när det gäller damerna.
4. Trots två SM-guld i rad minskar publiken på LDB FC:s matcher. Vad göra?
– Jag tycker LDB har gjort oerhört mycket rätt: klubben och laget har en positiv image, en professionell organisation och man vinner titlar. Vi lever i en stad där herrfotbollen är religion, men för gemene man är kvalitetsskillnaderna mellan herr- och damfotboll stora. Och det är den breda publiken man måste nå, som skidskyttedamerna lyckats göra, eller som i norsk kvinnohandboll.
– Samla kraft på förbundsnivå. Svenska fotbollförbundet håller säkert inte med, men där råder ingen jämlikhet mellan damer och herrar. Anställ Pia Sundhage. Landslaget betyder mycket – när det lyckas, går klubbarna bättre. Stjärnor lockar publik.
Gå till toppen