Ekonomi

Här byggs det för stjärnorna

Mannen som roddar arbetet bakom scenen på Malmöfestivalen är inte särskilt intresserad av musik.
– Egentligen spelar det inte så stor roll vilka artister det är på scenen. Det som är kul är när man kan komma välförberedd och genomföra allt enligt planen, säger produktionsledaren Pär Klang.

Backstagehäng med världsartister som Rammstein, Avicii och Robyn låter som en dröm för många. För Pär Klang som driver teknikleverantören Music and Lights Öresundskontor är det ljummen vardagsmat. Det var inte musikintresse som fick honom att starta sin första ljud- och ljusfirma under gymnasiet utan en stor passion för teknik. Artisten är i bästa fall grädden på moset och i sämsta fall personen som förstör månader av förberedelser med att bygga den finaste scenen med det bästa ljudsystemet och den senaste ljussättningen.
– Det händer då och då att man blir besviken på artisterna. Man har förberett allt och skapat de bästa förutsättningarna och så spricker det på att artisten är bakfull, säger Pär Klang.
Music and Lights har bara en stor konkurrent i Sverige, Starlight. De två slåss om alla större produktioner. Därtill finns en handfull halvstora bolag och en räcka små.
– Det har varit en del sammanslagningar den senaste tiden, men jag hoppas att man inte slår ihop fler. Det är viktigt att det finns åtminstone två stora aktörer så att man får en vettig konkurrens, säger Pär Klang.
Stora arrangemang kräver så rutinerad personal att det bara finns ett fåtal i Sverige som ror iland jobbet. Dessutom kräver de stora konserterna dyr och avancerad teknik. Music and Lights och Starlight är i dag de enda svenska teknikleverantörsbolagen som har musklerna att leverera till de stora produktionerna. Det gör dem till heta rivaler men även till samarbetspartners. De gräver titt som tätt ner stridsyxan för att låna ett mixerbord eller en lampa av varandra.
– Det är en liten bransch och det finns få av varje pryl, förklarar Pär Klang.
Han ger nästan alltid konkurrenterna bättre pris än vad han ger slutkunden.
– Jag har ju redan missat jobbet och det är bättre att de får hyra av mig än att de frågar någon annan. Men det händer att produktionsbolag trissar upp priserna mellan varandra, då gör man sig snabbt ovänner, säger han.
I sommar har Music and Lights bland annat gjort Ledin i Helsingborg, ZZ Top i Ystad och Sommarrock i Svedala. De sista veckorna har de ägnat åt att förbereda Malmöfestivalen. För att hålla nere kostnaderna anlitar Pär Klang nästan bara lokala tekniker.
– Jag står för alla rese- och hotellkostnader så jag sparar pengar på att boka lokal personal. Men till stora scenen är de flesta influgna.
Det är första året som Music and Light rattar Malmöfestivalen. Trettio biffiga scenbyggare och ett fyrtiotal tekniker och operatörer av olika slag jobbar med att koppla kablar, rigga motorer, köra spots, lägga mattor, sköta mickar, hänga tyger och mixa ljuset.
– Om publiken inte tänker på att vi är där, då har vår del varit bra. Sedan funderar de kanske inte lika mycket över om färgtemperaturen var perfekt i lamporna som jag gör, säger Pär Klang.
Igår började Malmöfestivalen. Vi har följt Music and Lights förberedelser av den och andra konserter under några intensiva sommardagar.
• En produktion kostar mellan 50 000 och 15 miljoner kronor.
• Det går åt mellan 4 och 20 lastbilssläp med teknik till en scen.
• Music and Lights omsatte 49,6 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 3,4 miljoner.
• Konkurrenten Starlight omsatte 91 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1,1 miljoner ifjor.
• Två av tio stagehands, de som bygger scenen, är kvinnor. Bland teknikerna är det ännu ovanligare med tjejer.
Några av Music and Lights gig i sommar
• Eric Saade turné
• Polarpriset
• Summerburst
• Avicii
• Deadmau5
• Kör för alla
• Sweden Rock
• Metal Town
• Moraeus Med mera
• Laleh
• Ane Brun turné
• Magnus Uggla turné
• Putte i Parken
• Stockholms Kulturfestival
• Cityfesten Västerås
• Steinkjerfestivalen
• Sundsvalls Gatufest
• Stadsfesten Skellefteå
• Ledin Turné
• Status Quo turné
• Mustasch turné
• West coast riot
• Levanger Live
• Norway cup
• Russebuss
• Veronica Maggio
• Beach Boys

Pär Klang om...

...vanligaste fördomen:
"Att alla tekniker är skitiga rock'n'roll-människor som gör det som en fritidssyssla för att det är häftigt med musik."

...drömkonserten:
"Det är kul när det är mycket och stort och man har chans att förbereda det väl. Stora housegrejer är kul, det är lite av en teknikfrossa, mycket video och ljus och bara de bästa prylarna."

...trender i produktionsvärlden:
"Det blir mer och mer led-väggar för att skapa ytterligare dimensioner i ljuset. Vanliga konserter hakar på det här med tv-tänket, att det finns ett större djup. En annan trend är raka ljuskäglor istället för sådana som växer ju längre från källan man kommer."

...prisdumpningen:
"En lampa som kostar 250 000 kronor vill man inte hyra ut för en tusenlapp, då får man hyra ut den rätt många gånger innan man börjar tjäna pengar på det. Det har blivit lite skevt. Kunderna är sällan så sugna på att betala för exempelvis bussar och transporter."

...uppskattningen från publiken:
"Jag får jättemycket uppskattning av de jag jobbar med, men det är sällan jag får uppskattning av publiken. Man får suga i sig lite kredd när de jublar i stället."

...jobbigaste artisten:
"De som är mest oerfarna och åker med oerfarna tekniker från ett litet bolag är de tråkigaste. Deras gig är ofta dåligt uppstyrda, det blir mycket lösningar på plats och då får man det inte perfekt."

...väderberoendet:
"Blåst är alltid det sämsta. Olika frekvenser blåser iväg olika lätt och på stora ytor upplevs det som väldigt dåligt ljud när det blåser. Dessutom klarar olika scener bara en viss vindstyrka. Blåser det för mycket måste man av säkerhetsskäl börja plocka ner saker och i värsta fall ställa in."

...musikintresset:
"Jag har koll på artisternas hits men jag sitter inte hemma och pluggar in låtar."

...sovvanor:
"Jag tycker om att vara först in och sist ut och då får man passa på att sova när man får tid. Jag har sovit på diverse knepiga platser när jag fått chansen, bland annat i omklädningsrum på arenor."

...konsten att skriva packlistor:
"Jag vet inte hur många listor jag har skrivit, men jag gör bara grunderna. De exakta specifikationerna ner till minsta kabel gör teknikerna."

...relationen till läsk:
"Jag dricker i princip inget alls, men bland teknikerna rinner det ner en hel del Cola och Red Bull. Det är viktigt att se till att det finns gott om mat och dricka åt alla som jobbar."

...hur många timmar han lägger på Malmöfestivalen:
"Mer än jag tar betalt för."

Gå till toppen