Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skolstarten viktigast för försäljningen

När skolorna startar börjar också den viktigaste försäljningsperioden för barnklädesbranschen.

Hur det går de närmaste veckorna påverkar hela årets resultat.

– Augusti–september är vår absolut viktigaste försäljningsperiod, säger Marie Öqvist, vd på Polarn O Pyret. Samma sak säger Kicki Olivensjö, inköpsdirektör på Åhléns.
Deras erfarenhet speglas i både handelns förhoppningar och konsumenternas tankar på hur mycket de kommer att göra av med i samband med att sommaren går över i skoltid.
23 procent av handlarna trodde på en ökad försäljning, i fjor var det 12 procent, när HUI Research frågade tusen stycken. I år sammanfaller terminsstarten med id al-fitr, den traditionella avslutningsfesten efter ramadan, när många presenter innehåller kläder till barnen.
Lika många konsumenter fick frågan om hur mycket pengar de planerar att göra av med. En tredjedel svarade att skolstarten innebar utgifter på mellan 1 000 och 5 000 kronor.
Enligt Konsumentverkets beräkningar kostar kläder, skor och fritidsaktiviteter mellan 1 000 och 1 300 kronor i månaden för barn och unga i skolåldern.
Nya kläder och skor står högst på inköpslistan, som också innehåller väskor, pennor, fritidsutrustning och hemelektronik.
Polarn O Pyret säljer idag nästan uteslutande barnkläder och på senare tid har man satsat extra mycket på barn i skolåldern, upp till 152 cm.
– Vi fortsätter med vår unisexlinje, att så många plagg som möjligt kan användas av både flickor och pojkar. Och så är det viktigt för oss att våra kläder går att leka i, säger Marie Öqvist.
33 procent av Lindex omsättning utgörs av barnkläder och perioden runt skolstarten är viktig för företaget, säger Lea Rytz Goldman, design- och inköpschef på Lindex i ett mejlsvar.
Företaget kritiserades nyligen för sin barnkollektion. På sin Facebooksida förklarar Lindex sitt klädval bland annat med att många kunder efterfrågat mer mode för barn.
”Vi förstår att detta inte är något som efterfrågas av alla och vi har därför alltid olika kollektioner samtidigt för att alla föräldrar och barn skall hitta sina favoriter.”
Flera företag sneglar på skoltrender i England, som Polarn O Pyret och H&M. På USA som Lindex. På H&M kan man till exempel hitta korta, trånga kavajer och flugor för killar, rutiga kjolar till flickorna.
Design- och inköpsdirektör Kicki Olivensjö säger att för Åhléns handlar skolstarten inte bara om kläder. Block, pennor och andra skoltillbehör ingår i satsningen.
– Att barnen ska kunna leka och röra sig är det viktigaste för oss. Vi har inga regler mot ”vuxna” kläder, däremot säljer vi aldrig kläder i kamouflage- eller militärmönster. Inte heller leksaker som liknar riktiga vapen.
– I våra basplagg finns det också olika vidder, för precis som vuxna ser barnen olika ut, säger Kicki Olivensjö.
Sofia Wallin är design- och inköpschef för barnkläder på Kapp-Ahl. Hon säger att företaget noga följer debatten om barnkläder, dess främsta mål är dock att erbjuda sina kunder ett så brett utbud som möjligt för att sortimentet ska passa så många som möjligt.
– Barnkläderna står för en tredjedel av Kapp-Ahls försäljning och skolstarten tillsammans med julhandeln är de absolut viktigaste försäljningsperioderna.
– Vi följer våra policys och väljer därför bort bland annat bh:ar för barn, stringtrosor samt kamouflagekläder som för tankarna till krig.
För några år sedan handlade diskussionen om barnkläder mycket om att de var så könsuppdelade.
– Sedan 2008 har vi vår unisexkollektion Kax som är ett resultat av att vi lyssnade på kundernas åsikter Det måste vi göra hela tiden, säger Sofia Wallin.

Så mycket kostar kläder och fritid

Konsumentverket har gjort en beräkning på hushållens utgifter för olika saker. Nedanstående är den genomsnittliga månadskostnaden i kronor för kläder och fritidsaktiviteter.

Ålder 0 år 1–2 3 4–6 7–10 11–14 15–17

Kläder och skor 390 460 460 540 580 600 610
Fritid och lek 80 180 180 400 610 710 710
Källa: Konsumentverket
Gå till toppen