Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Bara Skåne säger nej till biljettköp på tåg

Arriva och Veolia vill att deras tågvärdar ska få sälja biljetter med mobila kortterminaler.

Det fungerar bra på tåg i Göteborg, Halland, Småland och Blekinge.

Men Skånetrafiken säger nej.

Snart ensam igen. Tågvärden Patricia Nuñes Coña har just hjälpt en passagerare i permobil ombord på tåget. ”Det är klart att vi vill hjälpa till. Men om jag jobbade ensam nu och tåget var fullsatt – hur skulle jag då hinna kontrollera alla biljetterna?” Sydsvenskan skildrade hennes arbete i ett reportage för en dryg vecka sedan. I söndags upphörde förbudet mot ensamarbete och många tågvärdar kommer att vara ensamma på sina tåg.arkivFoto: Julia LindemalmBild: Julia Lindemalm
Arbetsmiljöverket har idag stämt möte med Veolia, på fredag med Arriva, för att få veta hur de vill öka säkerheten för personalen ombord.
De båda tågbolagen lägger fram var sin handlingsplan för att säkra tryggheten för de anställda och bana väg för ensamarbete på merparten av Öresunds- och pågatågen i Skåne.
Veolias plan innehåller tre punkter för att stävja hot mot tågvärdarna:
De tekniska hjälpmedlen ska utvecklas. Övervakningskameror monteras på tågen, tågvärdarna utrustas med överfallslarm och bättre mobiler.
Tågvärdarna ska utbildas i konflikthantering för att förebygga bråk ombord. De ska lära sig att läsa hotfulla signaler och bli tryggare inför tänkbara konflikter.
Bemanningen av tågen differentieras. Alla tåg som kör på Öresundsbron och mellan Malmö-Lund på fredags- och lördagskvällar ska vara dubbelbemannade. På tåg som på dagtid kör exempelvis i Mellanskåne, Nordvästskåne och på Österlen blir det nästan enbart ensamarbete.
– Vi har identifierat de mest kritiska avgångarna. Vi har definierat vilka som behöver två tågvärdar. På andra avgångar ska vi ha ständig beredskap att sätta in dubbelbemanning, säger Veolias affärschef Mikael Danielsson.
Veolia inför en ny tjänst: en särskild samordnare för tågvärdarnas flexgrupp som kan öka bemanningen så snart den åkande personalen slår larm om att det kan vara bråk på gång.
Arriva lägger på fredag fram en liknande handlingsplan.
– Vi har väldigt mycket av säkerhetstänkande redan idag. Vi förtydligar oss nu och ser om vi ska göra ännu mer, säger Arrivas driftschef Daniel Rabelin.
Arbetsmiljöverket införde i juni skyddsstopp för ensamarbete på alla skånska lokal- och regionaltåg sedan en tågvärd bestulits på väg från Landskrona till Helsingborg. Stoppet försvann i söndags. Veolia och Arriva hoppas att deras åtgärder gör att stoppet försvinner för gott.
Ett typiskt konfliktscenario är att en enskild resenär som glömt, struntat i eller misslyckats med att lösa biljett, blir hotfull mot en tågvärd som kräver tusen kronor i kontrollavgift.
För att undvika sådana konflikter vill Arriva och Veolia anamma det system med kortköp som finns i Halland, Kronoberg, Kalmar län, Blekinge och Västra Götaland. Där kostar det en hundralapp extra i ”ombordtillägg” att köpa biljett av tågvärden.
– Det skulle avsevärt förbättra situationen om man kunde köpa biljett ombord på tåg i Skåne som en sista minuten-service. För den som vill göra rätt för sig blir det jobbigt att betala mer än vad bara biljetten kostar, säger Mikael Danielsson.
– En tågresa måste vara säker, trygg och tillgänglig, säger Daniel Rabelin.
Enligt Mats Persson (FP), regionråd med ansvar för tågtrafiken i Skåne, är det dock orealistiskt för Skånetrafiken att ta efter grannlänens betalningsrutiner.
– Det är svårt för tågvärdar i Skåne att både visera resenärerna och ta betalt för biljetter. Det är ju bara några få minuter mellan Hyllie och Malmö central och mellan Eslöv och Lund.
Varför kan inte Skånetrafiken göra som Hallandstrafiken?
– Där är det mer långa resor för sällanresenärer. Vi lever i en mer utpräglad pendelstågstrafik.
Är det uteslutet med biljettköp ombord?
– Med dagens teknik, ja. Men hittar vi ett snabbare betalningssätt får vi naturligtvis titta på det. Det kan till exempel vara att man köper biljett i mobilen med direktkoppling till ett betalkort.

Vad kostar biljetten ombord?

Så mycket kostar det att lösa biljett ombord:
Skåne: 1 000 kronor i kontrollavgift. Höjdes den 1 juli från 800 kronor.
Halland, Blekinge, Kronoberg, Kalmar, Västra Götaland: 100 kronor i ombordtillägg, också på de tåg som går till eller från Skåne.
Danmark: 900 (svenska) kronor i kontrollavgift, halva avgiften för barn och hundar.
Reglerna innebär att den som utan biljett går ombord på ett Öresundståg i Göteborg på väg mot Malmö får betala 100 kronor extra. Den som åker biljettlös från Malmö till Göteborg får en merkostnad på en tusenlapp.
Gå till toppen