Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Inpå livet

Danska skolor samlar barnen

I Danmark finns speciella skolor för särbegåvade barn. Nikolaj Andersen, skolledare för Mentiqa i Odense, berättar varför de driver en skola för barnen som känner sig utanför i det vanliga skolsystemet.

– Pernille Buch-Rømer tog kontakt med andra föräldrar till barn med svårigheter att passa in i skolsystemet och startade 2006 Mentiqakonceptet. Först en skola i Köpenhamn och i dag finns vi också i Odense och Århus. Här i Odense har vi cirka 55 elever. Många av dem reser långt, men har inte hittat skolor i sitt närområde som fungerar för dem.
Vad är skillnaden med er skola?
– Vi arbetar mer differentierat och individuellt. Att läraren står och berättar och alla elever är på samma ställe fungerar inte här. Ofta skriver läraren upp två eller tre olika uppgifter på tavlorna så att eleverna kan välja att arbeta med det som passar deras nivå. Vi läser engelska från klass noll och latin från fyran.
Vad får barnen hos er som de inte får i en vanlig skola?
– En känsla av att de inte är ensamma, att de är som andra barn. De brukar ofta säga att det känns som att komma hem. Här förstår de vad läraren säger och läraren förstår dem. Vi arbetar också mycket med den sociala biten, att lära sig att jobba i grupp och samarbeta. Det har de här barnen ofta svårt för, men det är något de måste lära sig för att klara sig framöver.
Har det funnits kritik mot skolor för särbegåvade?
– De första åren fanns det mycket kritik mot att en skola framhäver vissa barn framför andra. Men elitskolor för elever som är duktiga i sport finns det ju gott om. Nu har kritiken lagt sig.
Vilka barn kan gå på skolan?
– Först har vi ett informationsmöte med föräldrarna och håller samtal med eleven. Sedan får barnet komma hit på en gästvecka. Efter det utvärderar vi om barnet kan passa in här. Vi har inga IQ-tester. Efter att ha observerat barnet i en vecka finns det i stort sett aldrig tvivel. Hittills har vår skola inte haft några elever från Sverige eller andra länder. Egentligen ser jag inget hinder för det. Språket skulle de flesta av de här barnen bara se som en utmaning.
Läs alla artiklar om: Särbegåvade barn
Gå till toppen