Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Hoppfullt i misären

Drömmar i krigets skugga. Minnen från en barndom. Norstedts. Övers Jan Ristarp.

Ngugi wa Thiongo En blomma av blod. Norstedts. Övers Jan Ristarp.

Ngugi wa Thiongos grymma skildringar av kolonialt förtryck, fattigdom och våld i Kenya är märkligt nog upplyftande läsning, skriver Oline Stig.

Titel: Drömmar i krigets skugga. Minnen från en barndom. 
Författare: Ngugi wa Thiongo 
Översättare: Jan Ristarp.
Förlag: Norstedts.
Titel: En blomma av blod. 
Författare: Ngugi wa Thiongo 
Översättare: Jan Ristarp.
Förlag: Norstedts.
När Ngugis mor, till sonens förundrade lycka, har samlat ihop tillräckligt med pengar för att betala hans skolavgift måste han lova henne en sak: att alltid göra sitt bästa. Det är ett heligt löfte, en pakt. Han får också lova att aldrig gnälla även om han ibland tvingas gå hungrig för att det inte finns någon matsäck att ta med till skolan. Hans far har fyra hustrur, själv har han tjugotre syskon, men när modern rymmer från hushållet efter att ha blivit misshandlad av fadern, blir Ngugi efter en tid också förskjuten från familjen.
Om man deppar över småsaker, som till exempel att internetuppkopplingen är för långsam, är den kenyanske författaren Ngugi wa Thiongos uppväxtskildring ”I krigets skugga” ett verksamt vaccin.
wa Thiongo debuterade 1964, året efter att Kenya hade blivit självständigt, med romanen ”Upp genom mörkret”. Det var den första romanen som skrivits av en afrikan från Östafrika och författaren har sedan dess varit en av kontinentens mest tongivande litterära röster, som flera gånger nämnts i Nobelprissammanhang.
”I krigets skugga”, i utmärkt översättning av Jan Ristarp, handlar uteslutande om wa Thiongos barndom, fram till den dag han klarar inträdesprovet och blir antagen till det prestigefyllda Alliancegymnasiet. Berättartonen är rak och osentimental, blicken är barnets. Och trots de ofattbart grymma skildringarna av kolonialt förtryck, av fattigdom och våld, är det märkligt nog upplyftande läsning.
wa Thiongo dröjer vid detaljerna och skapar nyanser i svärtan. Ett av de mest intressanta partierna i boken rör den tidiga barndomen och beskrivningen av hur faderns fyra fruar organiserar sin storfamilj genom samarbete och ömsesidig respekt. När Ngugi frågar sin mor hur hon kunde acceptera att bli faderns tredje hustru, svarar hon lugnt att hon gifte sig med honom för de andra två hustrurnas skull. ”Drömmar i krigets skugga” tjänar också som historielektion för dem som inte är helt bekanta med Kenyas historia, wa Thiongo är en pedagogisk och generös berättare när han redogör för de sociala och politiska förändringarna under 1940-talet, med Mau-Mau-gerillan och kampen för självständighet.
Samtidigt med den nyligen utkomna självbiografin ger Norstedts klassikerserie ut romanen ”En blomma av blod” från 1977 i reviderad översättning. Jag rekommenderar att man läser wa Thiongos uppväxtskildring först om man inte är bekant med författarskapet. ”En blomma av blod” är en vindlande roman som främst handlar om tiden efter självständigheten och de svårigheter som följde i landet med politiska motsättningar och hänsynslös kapitalism. I centrum står fyra personer som står anklagade för mord på tre afrikanska industripampar; bit för bit blottläggs deras gemensamma historia för läsaren. Det är skickligt gestaltat, men ibland blir wa Thiongos politiska uppsåt väl tydligt, och ibland känns den rika berättelsen övermättad.
Det som dröjer sig kvar är personporträtten, särskilt de av barflickan Wanja, som tvingas in i prostitution och av Munira, den försiktige och ständigt grubblande rektorn för den lokala skolan som skyr allt vad politik heter och ändå blir indragen i den gudsförgätna byns kamp för överlevnad. Och det är intressant att läsa romanen i ljuset av wa Thiongos uppväxtskildring – här och var finns det spår av igenkänning.
Det borde vara självklart och det skulle inte behöva sägas, men i dessa bästsäljartider känns det trösterikt att ett stort förlag vänder blicken mot Afrika och tar sitt litterära ansvar.
Gå till toppen