Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Kollage av då och nu

Rivulets, Galleri Thomas Wallner, Simris, t o m 2.9.

Gert Aspelin söker med lätt hand kontakt med det förflutna, skriver Thomas Millroth.

I centrum två stora målningar, fyllda av naturfragment från trakten kring Kivik, där Gert Aspelin bor. De många detaljerna liknar en gåtfull skrift, som han ställer frågor till. Med diptyken som utgångspunkt har ett drygt dussin kollagemålningar skapats.
Närbilder växlar med översikter av former i landskapet. Tonen och koloriten är litet torr och konstaterande. Men vissa detaljer bryter av, ett foto av en hand med ett smultron, en målning av farfar Karl där pappa Gunnar är med.
Utställningen påminner om en bildskrift för det förgångna. Aspelin försöker upprätta ett förhållande till det förflutna som finns runtomkring och i minnet. Det är en cirkulär historia, där detaljer relateras, men början och slut saknas.
Bilderna handlar visserligen på ett plan om hur konstnären blivit den han är, men de skapar inte förbindelser mellan likvärdiga storheter. Snarare skillnader, där han upprättar avstånd, inte närhet.
Det känns kanske vemodigt. Men Aspelin vill nog komma åt annat än vemod, nämligen att gamla världar försvinner och nya uppstår, men det äldre och nyare smälter samman, för alltid beroende av varandra. Helheter omformas då de påverkar framtiden, men det gäller också bakåt i tiden. Det är dessa komplicerade relationer Gert Aspelin med lätt hand försöker frilägga.
I sin iver antecknar han på baksidan av ett förflutet som är så bleknat, att också nuet falnar.
Utställningstiteln ”Rivulets” betyder ”rännilar”. De sipprar utan tydlig riktning, och det är styrkan i Aspelins relationsdrama.
Gå till toppen