Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Hundraåring med picknickkultur

Hundraårsjubilerande Victoriateatern i Malmö utmärker sig på fler sätt än genom sin ålder. Picknickteater har blivit Victorias adelsmärke.

– Vi hittade ett hål i lagstiftningen som vi snabbt gjorde ett koncept av, säger Mikael Sandberg, som var med när det drog igång i början av 1990-talet.

Till Victoriateatern går man inte bara för att lyssna på musik eller se teater och film. Salongen är möblerad med kafémöbler där man äter och dricker sin medhavda förtäring. Och umgås med bordsgrannarna.
Picknickteater kallas det. Och Victoria var först i landet.
När kulturföreningen Kontrast tog över verksamheten på Victoriateatern 1990 ville de servera mat och dryck på teatern. Men lagen satte stopp för det.
– Vi fick inte ens sälja kakor om de inte var inplastade. Mat och alkohol var det ju inte tal om, säger Mikael Sandberg som var verksamhetschef under tolv år, fram till 2003.
– Men så kom någon på att vi kunde uppmana folk att ta med sig mat och dryck själv. Då upphörde ju livsmedels- och alkohollagstiftningen att gälla. Så länge ingen störde den allmänna ordningen gick det bra. Vi hittade ett hål som vi snabbt gjorde ett koncept av och kallade picknickteater.
Publiken var med på noterna, ryktet spred sig fort och picknickföreställningarna såldes snabbt ut. Även artisterna uppskattade det, berättar Mikael Sandberg:
– Den där känslan, när de sitter i sin loge tjugo minuter innan de ska upp på scenen, känner matdoften och hör ploppandet av vinkorkar, tycker många är en skön uppladdning.
Snart började förfrågningar komma från andra delar av landet. Artisterna förde nyheten om Victorias picknickföreställningar vidare och de första åren stod studiebesöken från andra städers kultursekreterare, tjänstemän och teaterchefer i kö.
Men picknickkonceptet passade inte till allting. Biograffåtöljerna fick vara kvar och skruvades bara bort några gånger varje månad för att ersättas av kafémöbler.
– Vi ville fortsätta vara en kvalitetsfilmbiograf och dessutom hade vi exklusiva teatergästspel som vi inte tyckte passade för picknickteater. När till exempel Margareta Krook kom hit 1992 med föreställningen "Gertrude Stein" var det ganska självklart att den inte skulle spelas för en ätande och sorlande publik. Samma sak när Gösta Ekman kom med "Godnatt herr Morris" 1998, minns Mikael Sandberg.
Han tror att picknickteaterns framgång handlar om tajmning:
– Det fanns fortfarande ganska mycket förbud och restriktioner i början av 1990-talet, det här var nog väldigt spännande. Och så kunde man ju själv bestämma hur mycket kvällen fick kosta. En motsvarande kväll med mat och vin på en showrestaurang hade gått loss på flera tusenlappar. Det fanns en folklighet i Victorias picknickteater.
Många artister har återkommit. Musikern Lasse Tennander är en av de flitigaste. Han har uppträtt där ett tiotal gånger sedan slutet av 1980-talet och skaffat sig en trogen Malmöpublik.
– Där är alltid trevlig stämning, folk mår bra. Och arrangörerna brukar se till att jag också har något att mumsa på i pausen. Det finns en välkomnande känsla på Victoriateatern, säger han.
– Jag lirar ofta ensam och vill få kontakt med publiken. Då tycker jag att det här formatet, med picknickteater, fungerar bra. Och eftersom det är just en teater försöker jag hitta en tråd i föreställningen. Jag får helt enkelt skärpa mig lite extra när jag är där.
Felicia Fredriksson, som sedan förra året leder verksamheten på Victoria, talar om en folklig känsla:
– Det blir så när man har med sig sin egen mat. Man delar bord med andra och det kan uppstå spännande möten. Dessutom får man en närhet till artisterna i den intima salongen.
I dag är alla föreställningar på Victoria picknickföreställningar. Utbudet har breddats och enligt Felicia Fredriksson är det allt fler människor, i alla åldrar, som kommer till Victoria.
– Picknickkonceptet passar till alla genrer, även filmvisningarna. Och vi jobbar hela tiden för att hitta en ny publik.
Så vad ska man då ha med sig när man ska se en föreställning på hundraårsjubilerande Victoriateatern? Felicia Fredriksson har sett det mesta:
– Tapasvarianten är populär. Mycket ostar är det. Vissa har med sig falafel. Jag har till och med sett folk som tar med sig egna dukar och ljus. Det mesta går bra.

Så firas Victoriateatern

Galaföreställningen på Victoriateatern i kväll med bland andra Mikael Wiehe, Jan Lundgren, Miriam Aida, Håkan Nyberg, Andi Almqvist & Edda Magnason.
Utställningen ”Victoriateatern 100 år” på Teatermuseet i Malmö invigs av Jacques Werup i morgon, lördag, kl 13.
Boken ”Victoria – 100 års historia” av Kjell Hansson, Håkan Thorsson och Christer Borg släpps i dag.

Victoriateatern 1912–2012

1912: Biografteatern Victoria, byggd av Malmöarkitekten Axel Stenberg, invigs 9 september detta år som premiärbiograf med 500 publikplatser. Premiärfilmer första året var bland annat ”Fontainebleu” och ”En äventyrslysten flicka”.

1975: Victoriakommittén bildas och kräver att Victoria görs om till kulturhus.

1916: Biografen byggs om och fönstren över vänstra balkongen muras igen.

1974: Den 31 mars visar SF sin sista film på Victoria, ”Ursäkta var är kriget?” med Jerry Lewis, och Victoria stängs som biograf.

1925: Victorias storhetstid som stumfilmsbiograf är över, i och med att de större och flottare biograferna Palladium (1920) och Scania (1925) byggts. Malmö Biograf AB övertar biografen. Salongen målas om.

1976: Victoria ockuperas under två dagar, 28–29 februari, av kulturarbetarna i Victoriakommittén.

1936: Victoria renoveras igen. Bekväma fåtöljer installeras och antalet publikplatser reduceras till 393.

1981: Victoria, nu nyrenoverad, invigs 13 februari.

1942: SF blir huvudägare i Malmö Biograf AB. Sidobalkongerna på Victoria tas bort.

1983: Barnfilmsfestivalen BUFF startar och har sina första visningar på Victoria.

1961: Malmö Biograf AB byter namn till SF.

1990: Kulturföreningen Kontrast tar över verksamheten på Victoria.

1971: Ensemblen för Malmö stadsteaters pjäs ”... och de satte handklovar på blommorna” repeterar i hemlighet på Victoria för att slippa alla protester mot pjäsen som ansågs kontroversiell och omoralisk.

2012: Victoria fyller 100 år.

Gå till toppen