Malmö

Bores återfärd ångar av nostalgi

Hjälmarkajen. I 75 år var isbrytaren s/s Bore kung i Öresund.

Åter i Malmö är hon drottning bland ångbåtsnostalgiker.

– Jag har gått och rotat i den här båten i tre år nu, berättar pensionären Jan-Olov Blid med gott om tid och passion för gamla båtar och ångmaskiner.
För några veckor sedan seglade projektledaren och chiefen Jan-Olov Blid med besättning ner den gamla isbrytaren från Västerås till den nygamla hemmahamnen i Malmö.
Bore beställdes av Kockums mekaniska i november 1894 och levererades ett halvår senare till en kostnad av 199 539 kr och 98 öre. Ångfartyget var inte bara tänkt att tjäna som isbrytare i hamnen och i Sundet, utan också som passagerare- och postbåt när vintern inte tillät ordinarie trafik. 88 passagerare tog s/s Bore som mest.
– På en tur till Köpenhamn med passagerare på väg till Operan eller något teater fastnade hon i isen. Det tog 20 timmar att komma loss. Då blev det istället dans ombord och brännvinsförrådet tog slut, berättar Jan-Olov Blid som inte bara har polerat mässing och renoverat utan också grävt i arkiv och loggbok.
Under andra världskriget låg Bore inkallad och tjänade som kanonbåt. Bröt is i Sundet gjorde hon en bit in på 1970-talet, alltjämt som ångbåt.
Under sina nästan tio år vid kaj blev hon utsatt för skadegörelse och plundring men på sin ålders höst fick hon vad som kunde blivit ett sista genombrott, en roll i Jan Troells ”Ingenjör Andrées luftfärd” (1982).
– Det fanns tydligen planer på att segla upp henne till Spetsbergen, men SF backade ur, det blev för dyrt. Inspelningen skedde istället vid Hovs hallar.
När filmen hade sin premiär var s/s Bore färdig att skrotas, men i sista stund köptes hon och flyttades till Västerås. 1984 påbörjades en renovering. Det tog alltså nästa 30 år att återställa ångbåten till ”mint condition”, efter bästa förmåga och med lite fantasi.
– Inredningsskott och dörrar var täckta av masonitskivor. Bakom fann man rester av originalfärgen som kunde återskapas, berättar Jan-Olov Blid.
Det finns en damsalong och en lite större för herrarna. Samt hytter för besättning och postmästare. Ångvärmesystemet för passagerarna komfort är restaurerat men sprinklersystemet är helt nytt, för att möta Transportstyrelsens krav. Liksom navigationsutrustningen på bryggan.
Nu ligger s/s Bore förtöjd vid Hjälmarekajen i sin nygamla hemmahamn, ståtligt svart med en vajande unionsflagga i aktern.
Några turer om året ska det bli. Pannan tänds med vedpinnar stora som mindre stockar och matas sedan med kol. Tillgång är inga problem. s/s Bore ägs av Swecox International i Västerås, ett bolag som handlar med kol och koks.
Mannskapet är alla män i övre medelåldern eller pensionärer.
– Det är svårt att få en ny generation att engagera sig i en ångbåt. Det behövs en påfyllning med manskap för att föra traditionen vidare i framtiden.
Kanske ligger trögheten i tempot. Man kan inte sms:a ”kom igen grabbar, vi sticker”, trycka på startknappen och dra iväg.
Här krävs det tålamod. Det tar 4–5 dygn att elda upp trycket i pannan.

Bore i siffror

3
meter packis kan Bore forcera.
5
dygn tar det att få upp ångan i pannan.
6
månader tog det för Kockums att bygga.
8
knop är normal toppfart i dag.
24
kubikmeter vatten måste hettas upp.
30
centimeter is klarar Bore under gång.
31
under andra världskriget tjänstgjorde Bore som kanonbåt 31.
40
meter lång är Bore.
304
bruttoton.
650
hästkrafter kan man max få ut av maskinen.
1894
beställdes Bore.
1984
påbörjades renoveringen.
Gå till toppen