Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kapitalisthat till salu

Runt champagnebaren på helgens konstmässa i Köpenhamn samlas folk i klasar. Att Art Copenhagen höjt kvalitetsnivån för varje år har gett resultat.

Här saluförs Per Kirkebys måleri sida vid sida med mer streetsmart konst. Som svenske Makode Linde, vars tårtperformance på Moderna museet i våras orsakade en våldsam debatt kring rasism. Men på mässgolvet blir även hans kritiska konstnärskap, i passande urval, till säljbart gods.
Det är alltid intressant att studera konstmässans spel av strategisk marknadsföring och samlande. Mer ohöljt än annars blottas här den ekonomi som bär upp den för konstlivet så viktiga kommersiella galleriscenen. Samtidigt växer de internationella mässornas betydelse, både finansiellt och kulturellt.

Genom deltagande banar gallerister väg för sina konstnärers arbete och genombrott. Likväl finns ironin där när danske Jacob Holdts foto av ett spraymålat ”Smash capitalism” i New Yorks finanskvarter, i mässmontern smidigt förvandlas till attraktivt kapitalobjekt.Carolina Söderholm
Gå till toppen