Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Hur mår den politiska teatern?

Farnaz Arbabi, regissör och dramatiker. Aktuell bland annat med ”Jag ringer mina bröder” av Jonas Hassen Khemiri på Malmö stadsteater i januari.’’
– Jag skulle säga att den mår bättre än på länge, mycket på grund av en ny generation teatermänniskor som inte räds att kalla sig politiska.
Vem gör inspirerande politisk teater idag?
– Potato Potato, Gruppen, Ulrika Ellemark, Teater Smuts, Gertrud Larsson, Jonas Hassen Khemiri, Jens Ohlin, Nasim Aghili, ÖFA, Die Bühne. Jag är nyfiken på nystartade Jordbro stadsteater.
Jens Peter Karlsson, konstnärlig ledare, Teaterrepubliken:
– Det är en splittrad bild. Det finns en rörelse som är på väg att blomma ut som jag tycker är jättespännande. Sedan finns det också en stark trötthet, där varje föreställning som över huvud taget har en åsikt presenteras som politisk teater.
Vem gör inspirerande politisk teater idag?
– Turteatern gör ett imponerande arbete. Det är roligt att det uppstår politisk teater i olika riktningar, att det inte är formbaserat alls, utan uppstår i en vilja att ta upp komplicerade politiska frågor utan att servera enkla svar.
Freja Hallberg, konstnärlig ledare, Potato Potato.
– Den mår nog ganska dåligt. Den är politisk i själva innehållet, men paketeringen är densamma.
Vem gör inspirerande politisk teater idag?
– Formmässigt inspireras vi av grupper som Ontroerend Goedoch Forced Entertainment. När det kommer till skapandeprocessen är vi inspirerade av Unga Klaras arbete med ett utforskande research- och repetitionsarbete.
Björn Gunnarsson, teaterrecensent på Helsingborgs Dagblad:
 – Jag tycker att den mår fantastiskt bra i Malmö. Det är i Malmö som allt spännande händer.
Vem gör inspirerande politisk teater idag?
– Teaterrepubliken, vissa föreställningar är helt enligt den brechtianska regelboken. De tar tydligt ställning i enskilda frågor, som ”Teaterrepubliken får barn” och den aktuella ”Jimmie Åkesson” – att det blev debatt ända upp i kommun- och regionfullmäktige, där kan vi verkligen prata politisk teater. Och Potato Potato ska vi inte glömma bort. Deras föreställning ”Danskjävlar” var otroligt tydligt politisk. Djärv och uppkäftig och skarp. Ska man göra politisk teater måste man vara skarp, annars blir det plakatpolitiskt.
Carina Ehrenholm, konstnärlig ledare på Turteatern:
– Jag har en känsla av att den är ganska politisk, men i bemärkelsen att den är tillrättalagd och vill vara duktig och till nytta. Som en politiker som inte vill stöta sig med någon väljare. Utan att låta självgod tror jag att det vi lyckades med när vi satte upp ”Scum-manifestet” var att vi hade en text som var både genial och galen och som gick över en gräns. Jag efterlyser nya sätt att förhålla sig till teaterstrukturen, både hierarkin och rummet. Den politiska teatern ska vara en motkraft, bryta upp något. Då kanske inte temat är politiskt, men handlingen är det.
Vem gör inspirerande politisk teater idag?
– Jag tänker på Botkyrka communityteater, som faktiskt prövar en ny form. Och den finska gruppen Quo Vadis.
Suzanne Osten, dramatiker och regissör, grundade Unga klara 1975:
– Den finns, och är bra. Det som är en skitviktig skillnad från när jag började hålla på, är att det idag finns en gemensam genusanalys. På min tid var inte männen medvetna. Samtidigt är det mer polariserat, feministhatet är som att öppna en kloak från 1800-talet. Jag fick också brev med bajs och blev hotad, men idag är hatet bara ett knapptryck bort, och är mycker mer organiserat.
Vem gör inspirerande politisk teater idag?
– Det finns en jätteuppkäftig feministisk scen, till exempel Gruppen.
Gå till toppen