Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Romskt kulturår floppade

Lågt intresse för den romska kulturen trots att 2012 utropades till romskt kulturår.

Bild: Foto: Julia Lindemalm
– Det blev inte vad vi hade hoppats, intresset är inte så stort som det borde vara. Det här är ju inte en romsk fråga, utan en samhällsfråga, säger Hans Caldaras, romsk artist, författare och debattör.
För snart ett år sedan utlyste regeringen 2012 till romskt kulturår med anledning av att det är 500 år sedan de första romerna kom hit, ett år som nu kulminerar med Re:Orients Roma Festival, med musik, föreläsningar och konst i Stockholm.
Hans Caldaras ser med glädje ett ökat intresse från vissa håll, men tycker fortfarande att resultatet har varit klent. Han berättar att ABF, som han både uppträtt och föreläst hos många gånger, helt glömde helt bort romerna när de firade sitt hundraårsjubileum genom att uppmärksamma landets minoriteter.
Dramaten gör inget
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) och integrationsminister Erik Ullenhag (FP) gick i början av året ut med en tydlig uppmaning till landets kulturinstitutioner att ta sitt ansvar och uppmärksamma den romska kulturen. Men vid en närmare titt på statliga scener och museer lyser de romska inslagen med sin frånvaro.
Av de tre världskulturmuseerna är det bara Etnografiska museet som har en programpunkt med romsk koppling, en temadag. Dramaten, Arkitekturmuseet och Forum för levande historia har inga romska evenemang.
När Moderna museets chef Daniel Birnbaum får frågan om de planerar något undrade han om det kan finnas någon bra, självklar romsk konstnär att lyfta fram - något som koreografen Constanza Macras, som nyligen gästade Sverige med en föreställning om och med romska dansare och musiker, reagerar på:
– Det är väldigt underligt att ett modernt konstmuseum inte ser vad de skulle kunna göra. Venedigbiennalen hade en utställning med romsk konst, självklart finns det romer bland de många samtida konstnärerna. Ser man inte det är man antingen ignorant eller totalt ointresserad, säger hon.
Repertoaren stod fast
Kungliga operan fick propåer från regeringshåll inför det romska året, men såg ingen möjlighet att ändra i den fastslagna repertoaren - något som Jasenko Selimovic, före detta teaterchef, numera folkpartistisk statssekreterare hos integrationsminister Erik Ullenhag, saknar förståelse för:
– Jag kommenterar inte kulturinstitutionernas val, men jag vet utifrån min erfarenhet som teaterchef att det alltid finns många ursäkter för varför man inte gör något. Om bara viljan finns kan saker göras på mycket kort tid, betydligt kortare tid än ett och ett halvt år. Jag har svårt att tro att det är brist på tid som är anledningen, säger Jasenko Selimovic.
Ointresse på skolorna
Från kulturdepartementets sida lyfter man gärna fram den endagskonferens som anordnades i mars, samt det faktum att Kulturrådet nu beviljar medel till fler romska projekt, bland annat ett språkprojekt för barn.
Samtidigt vittnar Hans Caldaras om att det blivit allt svårare att väcka intresse för den romska kulturen, inte minst i skolorna, där han tidigare ofta föreläst och uppträtt.
– Om man vill rasera fördomar, diskriminering och rasism så är det i där man måste börja. Skolorna har visat en stor flathet i år, ingen har nappat på mina erbjudande om att föreläsa om romer, säger Hans Caldaras.
Unga i dag vet lika lite om romer som tidigare generationer, men fördomarna förändras.
– I dag är det många unga som identifierar romer med tiggare och musikanter i tunnelbanan - en ny, men fortfarande alldeles skev bild av verkligheten.
Gå till toppen