Kultur

Visuellt om och med ljud

Efter ett missförstått konstprojekt sparkades han från lärartjänsten på Århus konservatorium, dömdes för stöld och fick passet konfiskerat. Men den färöiske kompositören Goodiepal lät sig inte begränsas av det.

Den färöiske kompositören Goodiepals installation ”El Camino del Hardcore”, som rymmer verket ”The Gæoudji sygnok scrolls”.foto: carolina söderholm
Istället cyklade han från Köpenhamn till Moskva och sprider numera sin radikala datormusik via nätet och föreläsningar, som gränsar till performanceverk.
Nu står hans hembyggda liggcykel, i vilken han vanligen arbetar, sover och genererar ström till sin dator med, parkerad på Ystads konstmuseum. Fast jag saknar möjligheten att lyssna på hans musik. Istället presenterar han sitt arbete och liv som kulturell hacker med anarkistiska skriftrullar och personliga ägodelar.
Om Goodiepals bidrag är det mest galna och roliga, rymmer vandringsutställningen ”Horizonic” en rad verk tillkomna under rätt extrema förhållanden. Temat är smalt, men fungerar genom sin tydliga profilering: konst som på olika sätt förhåller sig till ljud samt till det nordligaste Norden. Alla tio konstnärer har någon anknytning till Färöarna, Svalbard, Nordnorge, Island eller Grönland.
Så blir också naturen, med sin stränga kyla, istäckta vidder och kärva förutsättningar, en utgångspunkt för flertalet konstnärer. Grönländska Jessie Kleemann och Iben Mondrup iscensätter en schamanistisk performance i vattenbrynet där rytm och kropp, nutid och urtid smälter samman.
Avsevärt mer intressant, med oroande politisk kraft, är svenska Åsa Stjernas bidrag. I samarbete med forskare vid Internationella Meteorologiska institutet vid Stockholms universitet har hon skapat ett ljudverk som i realtid baserar sig på mätningar av hur Nordpolens is smälter. En klirrande, gnistrande, dovt pulserande upplevelse av den globala uppvärmningens konsekvenser.
Allt på utställningen är nu inte natur – eller ljud – vilket bidrar till helhetens styrka. Ljudkonst, som lagom till hundraårsjubileet av pionjären John Cages födelse uppmärksammas med satsningar i både Stockholm och Köpenhamn, kan annars ibland bli en rätt torftig visuell historia.
Men här agerar bland andra isländska Dodda Maggý motvikt, med sin ljudlösa, psykedeliska videoprojektion baserad på kalejdoskopiska speglingar av blomsternärbilder. Genom mönstrets växlingar, transformationer och glimrande explosioner förmedlar hon känslan av att se ljud, istället för att höra det. Ett av de mer spännande verken på ”Horizonic”, som lyckas ganska bra med konststycket att vara en visuell utställning – med och om ljud.
Ystads konstmuseum i samarbete med tidskriften ARTnord, t o m 21.10.
Gå till toppen