Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Nätföretag utmanar hotell

Det är ett av de hetaste nätföretagen just nu. På fem år har rumsförmedlaren Airbnb gått från noll till tio miljoner förmedlade gästnätter. Snart är de större än världens största hotellkedjor.

Det är inte första gången som Sverker Sikström välkomnar fullständiga främlingar in till sitt hem när han öppnar den massiva lägenhetsdörren på andra våningen i ett av Lunds äldre kvarter för Sydsvenskan. Han har hyrt ut extrarummet i sin lägenhet via hyrsajten Airbnb ett tiotal gånger sedan förra hösten när han upptäckte den nya nättjänsten.
– För mig känns det fel att ha ett hem som inte används. Jag reser rätt mycket och ser ingen anledning till att det ska stå tomt, säger han.
Han har själv hittat boenden via Airbnb när han varit iväg på konferenser med jobbet, bland annat i San Francisco och Kapstaden.
– I San Francisco bodde jag i ”Lively hackers treehouse”. Det var ett hus fullsmockat med nördar som ville göra karriär i Silicon Valley och satt och knackade kod hela natten. Det var skithäftigt, det blev som en resa in i en värld snarare än till en plats.
San Francisco är också staden där hyrsajten Airbnb uppstod för fem år sedan. Två designstudenter med obetalda räkningar och några luftmadrasser började hyra ut sovplatser i sitt vardagsrum inför en stor konferens. Luftmadrasserna gav inspiration till namnet på nättjänsten som är en förkortning av ”Airbed and breakfast”.
Fem år senare finns företaget representerat i 192 länder och 26 000 städer. Den amerikanska tidskriften Forbes förutspådde förra året att Airbnb växer om världens största hotellkedjor sett till antal rum i år och enligt Robin Chase, grundare av bilpoolföretagen Zipcar och Buzzcar, är det precis vad de har gjort.
På en föreläsning under konferensen Innovation in Mind i september jämförde hon rumsförmedlingstjänsten med några av världens största hotellkedjor.
– Hilton Group har funnits i 94 år och har 610 000 rum till uthyrning, berättade hon.
Hon gav några fler exempel från hotellvärlden och presenterade sedan världens enligt henne största hotellkedja: Airbnb.
– På fem år har de gått från noll till 650 000 rum till uthyrning i 192 länder, sa hon.
Airbnb:s rum är visserligen inte tillgängliga sju dagar i veckan året om, men stämmer hennes uppskattning är sajten större än Hilton sett till antal rum.
Robin Chases bilpoolföretag är på samma sätt som Airbnb del av en växande trend där vi på område efter område ersätter traditionellt ägande med tillgång till det vi vill ha, när vi vill ha det. Trenden innefattar bland annat Spotify, där man istället för att köpa hundra album får tillgång till femton miljoner låtar, och plattformar som hinnerdu.se och taskrabbit.com där privatpersoner köper och förmedlar tjänster sinsemellan.
En rad modeord har skapats för att beskriva fenomenet. Det pratas om hyperlokala tjänster, kollaborativ konsumtion och peer to peer-ekonomi. I samtliga fall handlar det om att plocka bort mellanhanden och betala för att få tillträde istället för att äga. Robin Chase menar att det nya sättet att göra affärer kan få betydelse för framtidens energi- och utbildningsrelaterade problem.
– Världen står inför enorma utmaningar och den här sortens lösningar, där många människor drar varsitt strå till stacken, kan få en stor roll att spela.
En annan person som är inne på samma tankar är Martin Thörnkvist, marknadsanalytiker och omvärldsbevakare på Media Evolution. Han var nyligen med och tog fram en informationsskrift med titeln ”Tillgång istället för ägande”.
– Det finns en miljötrend och en pengatrend kopplat till det här, säger han.
Det Martin Thörnkvist syftar på är underutnyttjad kapacitet i form av till exempel bilar och hus i kombination med den ekonomiska krisen.
– Airbnb har räddat ett stort antal människor i USA från att behöva sälja sina boenden, säger han.
Egentligen är kollaborativ konsumtion inget nytt fenomen och för att låta hotell utgöra exemplet så fanns, långt innan de första hotellen byggdes, en tradition av att erbjuda förbipasserande resenärer boende. I 1600-talets Sverige var alla som hade en större gård tvungna att upplåta ett visst antal kvadratmeter åt förbiresande enligt påbud från kungen. Och var går egentligen gränsen mellan hotell och uthyrning av privata boenden?
Flera Airbnb-uthyrare som Sydsvenskan har pratat med har det senaste året lagt märke till en ökad kommersialisering av tjänsten. I Europas större städer hör det enligt dem inte till ovanligheterna att en privatperson lägger upp ett flertal lägenheter för uthyrning. Robin Chase menar att hotell egentligen bara är förfinad ”bedsharing”, sängdelning.
– Hotell är för folk som inte har vänner att bo hos när de reser, säger hon.
Men det är inte bara den glidande skalan mellan hotell och privata boenden som gör Airbnb till ett nygammalt fenomen. Även på mer direkta sätt är nättjänsten en upprepning av historien. Researrangören Sembo i Helsingborg har hyrt ut privatägda lägenheter och hus organiserat sedan företaget grundades för 22 år sedan. Sedan 2008 ägs de av Stena Line och i våras bytte de namn till Stena Line Group. Sedan 2008 har de ökat omsättningen från 328 miljoner kronor till 374 miljoner förra året. Resultatet har vänt från negativa till positiva siffror.
Jari Virtanen, vd på Sembo sedan 2007, sträcker fram en solbränd näve och välkomnar oss på sävlig finlandssvenska in på kontoret på femte våningen på Knutpunkten. Nyligen var han och familjen på Rhodos, därav solbrännan, men favoritresmålet är Spetses i Grekland. Familjen har även testat att hyra en privatpersons lägenhet när de åkt på semester med Sembo till den spanska solkusten.
– Det var mer ombonat än en semesterlägenhet i ett lägenhetshotell och den tekniska utrustningen var bättre eftersom det fanns en familj som själva använde lägenheten på vinterhalvåret, men den var ändå turistiskt anpassad med flera nycklar och reception i närheten, berättar Jari Virtanen.
Enligt honom är fördelarna med att hyra semesterboende via en traditionell förmedlare som Sembo kopplade till trygghetsfaktorn, att det finns någon som tar hand om dig när det oväntade händer.
– Du behöver inte hålla på och strula med ägaren om var du ska få tag på nyckeln och blåser markisen bort kan du ringa vår kundtjänst och få en ny. Det är lite enklare, lite tryggare och under beskydd av konsumentlagstiftningen.
Just konsumentlagstiftningen pratar han sig gärna varm om, likaså Sembos jourtelefon som är tillgänglig dygnets alla timmar. Han menar att det är när problem uppstår som matchen verkligen avgörs.
– Jag vill inte jobba på ett företag som jag inte kan stå för när det går illa, säger Jari Virtanen.
Han oroas inte nämnvärt av konkurrensen från sajter som erbjuder uthyrning av privata boenden utan mellanhänder. Sembos genomsnittskund är en familj med föräldrar i åldrarna 28 och 45 år och Jari Virtanen menar att hyrsajterna har en annan målgrupp.
– Jag tror att de som söker sig till den typen av tjänster har ett visst mindset, de ringer inte upp oss ändå. Ofta är det yngre människor och när de får barn hittar de tillbaka till det traditionella resandet.
Ole Ruch är chef på Airbnbs nyetablerade Nordenkontor i Köpenhamn. Han bekräftar Jari Virtanens bild av den typiske Airbnb-resenären.
– Det handlar mer om hur man ser på att resa än på hur gammal man är, men de som reser mest med Airbnb är unga vuxna. De har gjort de vanliga resrutterna och bott på hotell i New York och när de kommer tillbaka vill de hellre bo i lägenhet i Greenwich Village.
Fram till augusti i år hade 35 000 gästnätter bokats genom Airbnb i Sverige varav 4 000 i Skåne. Förra året bokades totalt 13 000 nätter genom Airbnb i Sverige vilket innebär att bokningarna redan har mer än fördubblats. Ole Ruch tycker trots det att antalet bokningar är för få och menar att Sverige är ett turistmål som växer i popularitet.
– Vi har inte tillräckligt många boenden att hyra ut i Sverige. Jag tror att vi skulle kunna ha fem gånger så många som hyrde ut.
Den verkliga boomen av resenärer och uthyrare i Malmö förväntar han sig i samband med Eurovision Song Contest nästa vår. I dag har Airbnb cirka hundra uthyrare i Malmö och 1 500 i Köpenhamn, men företagets målsättning är att det ska finnas en Airbnb på varje gata i hela världen på sikt.
Förtroendebyggande är en av sakerna som Airbnb jobbar med för att nå målet. Förra året fick en ung tjej i San Francisco sin lägenhet vandaliserad och för någon månad sedan i Stockholm möttes två Airbnb-uthyrare av ett brev från polisen som meddelade att de gjort en razzia i lägenheten och gripit två prostituerade som hyrt av dem.
– Händelserna var förfärliga och innebar stora förtroendeavbräck, men vi är ändå glada över att vi, med över tio miljoner nätter sålda, inte har drabbats av fler liknande händelser. Vi ser det som ett bevis på att vårt arbete med tillit och säkerhet ger resultat, säger Ole Ruch.
Airbnb jobbar aktivt med att bygga tillit genom att vara ute och prata med de lokala uthyrarna. Dessutom uppmuntrar de alla som reser med Airbnb att skriva omdömen om boendena. En annan säkerhetsåtgärd är att de som hyr ut inte får betalt förrän 24 timmar efter att gästen anlänt och som en sista utväg har företaget en garanti motsvarande 700 000 euro ifall något går fel.
Clemens Wantschura, branschutvecklingschef på Visita, Svensk besöksnärings bransch- och arbetsgivarorganisation, tycker att det är viktigt att konkurrensen i besöksnäringen sker på lika villkor. De möjliga problem han ser med nätuthyrningar är att de inte omfattas av hotellagen och hotellmomsen och inte heller lyder under branschtillsyn.
– Man kan hoppas att Skatteverket håller ögonen på det här och att de uppmärksammar om en privat uthyrare plötsligt börjar kommersialisera och hyra ut en massa bostäder, säger han.
Den svenska hotellindustrin växer så det knakar och den underliggande trenden att folk bor allt mer på hotell. Antalet gästnätter i de svenska storstäderna ökade med två procent under sommaren, trots konjunkturläget och den starka svenska valutan.
Clemens Wantschura skrattar när han får frågan om hur den traditionella hotellindustrin ser på konkurrensen från hyrsajter som Airbnb.
– Du kan inte jämföra övernattningar rätt av, hotell och bed and breakfast är två olika saker och man har olika branschsegment. Det är som att jämföra restauranger och korvkiosker. Vad bed and breakfast kan konkurrera med är möjligen vandrarhem eller stuguthyrning. Men huruvida det får några långtgående konsekvenser kan jag överhuvudtaget inte bedöma.
Martin Thörnkvist tror inte att hyrsajter som Airbnb kommer att konkurrera ut den traditionella hotell-industrin. Däremot menar han att de nya rese- och boendeformerna med största sannolikhet kommer att kräva förändringar av den traditionella industrin.
– Hade jag haft ett hotell hade jag så klart tittat jättenoga på det här. Jag tror att hotellbranschen kan lära sig mycket om människors resebeteende av Airbnb och liknande tjänster, säger han.
Airbnb må vara den tjänst som växer mest för tillfället, men liknande tjänster som lägenhetsbytarsajter och soffsurfarsajter har funnits i närmare ett decennium.
När Sverker Sikström visar runt i sin sekelskifteslägenhet på 178 kvadrat berättar han om andra tjänster han utnyttjat tidigare. Det visar sig att han både bytt lägenhet och hyrt ut sin soffa. Airbnb är dock favorittjänsten hittills. Lägenhetsbytet tyckte han tog för mycket tid och soffsurfning tycker han är problematiskt eftersom det enbart bygger på tillit mellan främlingar.
– Soffsurfning och liftning påminner om varandra. Det är suveränt ur både ett ekonomiskt och kontaktmässigt perspektiv men ändå gör ingen det. Jag tror att det handlar om att man inte får ge något tillbaka när man soffsurfar eller liftar. Airbnb känns mer rumsrent på det viset.
Själv har han dock stort förtroende för sina gäster. Han plockar aldrig undan saker när han hyr ut och har hittills aldrig haft någon negativ upplevelse.
– Det värsta som har hänt hittills var att en fruktskål gick sönder i diskmaskinen, men den var ändå rätt ful.
Hans typiska besökare har varit amerikanska forskare eller doktorander på konferens. Det senaste halvåret har antalet förfrågningar ökat men om det beror på att han fått bra ranking och därmed hamnat högt på Airbnbs lista över uthyrare eller om det beror på att Airbnb som fenomen växer vill han inte spekulera i. Själv reser han numera alltid med Airbnb om han ska vara borta mer än någon dag.
– De som sätter in annonser på en sådan här sida är ofta öppna människor. Det blir en kulturell upplevelse samtidigt som man kan få tillgång till bostäder och områden som man aldrig skulle kunna bo i annars, säger Sverker Sikström.

Airbnb i siffror

1
miljard dollar värderades Airbnb till vid den senaste finansieringsrundan. 2011 uppskattas de ha omsatt 500 miljoner dollar.
3
procent av värdens uthyrningspris och 6-12 procent av gästens avgift tar Airbnb ut. Att annonsera på sajten är däremot gratis.
4,5
miljoner kronor drog svenska uthyrare in på att hyra ut sina bostäder 2011.
5
dagar i månaden hyr en aktiv Airbnbvärd ut sin lägenhet i snitt.
500
anställda har företaget i världen varav 15 i Köpenhamn.
2007
började grundarna av Airbnb, Brian Chesky och Joe Gebbia, att hyra ut sovplatser i sitt vardagsrum i San Francisco.

Ett urval av semesterbostadsförmedlare

Byråer som förmedlar privatägda semesterboenden och har kontor i Sverige

Novasol: Hyr ut privata semesterhus i Europa. Kontor i Göteborg.

La Villa Travel: Hyr ut semesterbostäder på en skala från lägenheter till slott i Italien. Kontor i Stockholm.

Interhome: Förmedlar hus, lägenheter, gårdar och slott i Europa, USA och Australien. Kontor i Stockholm.

Sembo: Förmedlar lägenheter och villor världen över. Kontor i Helsingborg.

Fördelen med förmedlingsbyråer baserade i Sverige är att de lyder under svensk lag och att man kan klaga hos Allmänna reklamationsnämnden om boendet inte lever upp till förväntningarna. Nackdelen är att det oftast kostar mer och att man inte får personlig kontakt med uthyraren.

Sajter som förmedlar bostadsbyten mellan privatpersoner

Hembyte.

Bostadsbyte.

Intervac.

Lagenhetsbyte.

Homeexchange.

Homelink.

Craigslist: Förmedlar lägenheter eller rum via vanliga annonser - både byten och vanliga uthyrningar.

Fördelen är att det är gratis och att riskerna för vandalisering är små eftersom den du byter med lämnar sitt eget hem i pant. Nackdelen är att det kan ta lång tid att hitta någon med ett boende på en plats du vill besöka som samtidigt vill besöka din stad och som dessutom vill ha semester samtidigt som du.

Sajter som förmedlar semesterboenden mellan privatpersoner

Airbnb.

Roomorama.

Wimdu: Ägs till en del av svenska Kinnevik via portföljbolaget Rocket Internet. Har omkring 50 000 privata boenden till uthyrning världen över.

Gå till toppen