Malmö

CMP vill bygga bro

Hamnbolaget CMP söker bidrag från EU
för att projektera en ny tåg- och vägbro.

Bild: Arkiv: Linda Axelsson
Förslaget är en bro längst in i hamninloppet mellan Mellersta hamnen och Norra hamnen. I Mellersta hamnen finns bilterminalen och i Norra hamnen det nya färjeläget med intilliggande mark för framtida logistikföretag.
Med en bro kan hamnen få en bana för cirkulerande tåg i båda riktningar och samtidigt en väg för lastbilar att svänga direkt in från en ny rondell som byggs vid Spillepengen. Det gör Västkustvägen mer framkomlig för privatbilar.
Enligt CMP:s vice vd Lennart Petersson bör bron byggas så fort som möjligt. Hamnens vägar och spår är hårt belastade. En utredning som CMP gjort tillsammans med Malmö stad, Region Skåne och Trafikverket visar att det blir värre framöver. CMP räknar med att godsmängden ska fördubblas fram till 2030. Antalet tåg till och från hamnen väntas öka från tio till 46 per dygn.
– Järnvägen i området utgår från förra sekelskiftets förutsättningar och ska nu möta 2000-talets krav, sa Trafikverkets ställföreträdande regionchef Jens Möller då utredningen presenterades.
Kommunens gatudirektör Kerstin Gustafsson sa att ett förbättrat spår- och vägnät i hamnen kan avlasta Malmös godsbangård och öka möjligheterna att bygga bostäder. Det finns sedan länge en plan för ny bebyggelse i den gamla inre hamnen.
Lennart Petersson gissar att det kostar ett par hundra miljoner att bygga den önskade bron, men inga beräkningar har gjorts ännu.
Gå till toppen