Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Publiken lockas med stjärnor

Mouhamad Keblawi är filmfestivalledaren som tänker lite större – han vill ge publiken internationella stjärnor och galavisningar. För andra året i rad arrangerar han Malmö Arab Film Festival.

Om några minuter ska den berömde egyptiske filmaren Khaled El Hagar presentera sin nya film ”Lust” på Biograf Spegeln. Men regissören är lika puts väck som Art Garfunkel. Medan en förväntansfull publik strömmar in i den festivalpyntade biofoajén får en stressad Mouhamad Keblawi kontakt med hotellet.
Jodå, El Hagar har checkat in idag, säger personalen. Men när de sedan går och knackar på hans dörr så öppnar en annan regissör, från Jordanien. Malmöpubliken får klara sig utan El Hagar.
Sådana missöden drabbar alla filmfestivaler. Och Keblawi är ganska van vid uteblivna gäster – något man får räkna med om man arrangerar en arabisk festival i orostider.
– Vi trycker programmet och sedan undrar folk varför gästerna inte kommer. Men ibland får de visumproblem. Förra året fick palestinierna inte visum, medan syrierna fick. I år har det varit tvärtom. Varför vet jag inte.
Jag följer Keblawi under en dag – in och ut ur taxibilar mellan visningar på Spegeln, seminarier på Media Evolution och mottagningar av gäster på Radisson. Alla drar i honom. Telefonen ringer hela tiden, och han är trött (”jag hann bara sova två tre timmar i natt”) – men energisk och glad. Även den andra upplagan av Maff tycks bli en succé. I år är det fler filmer och fler gäster. Och ett stort intresse både från svenska och arabiska medier.
Keblawi fick idén till Maff för ett par år sedan, då han besökte den arabiska filmfestivalen i Rotterdam.
– Jag blev lite svartsjuk och tänkte: det här kan jag göra bättre. Så jag skrev ett mejl till olika myndigheter, och det dröjde bara ett dygn innan jag fick svar. Alla var intresserade.
Idén var klockren för en stad som Malmö, där en stor del av invånarna har sina rötter i arabiska länder. Och Keblawi visste hur han skulle locka den lite svårflirtade publiken.
– Många äldre araber går inte på bio. Kanske för att de tror att det ska vara mycket våld eller sex i filmerna. Istället ser de arabisk film i hemmen. Det är därför jag vill bjuda kända skådespelare och ha en riktig röda mattan-invigning. Det kostar – men det lockar publik. Och för många kan det bli första steget att våga gå på bio i Sverige.
De främsta stjärnorna i år är syriern Jamal Suleiman och egyptierna Yousra, Laila Elwi och Mohammed Henedi. Namn okända för de flesta svenskar, men inte för dem med koll på arabisk kultur.
– Vi var tvungna att ha en säkerhetsvakt på invigningsfesten. Alla ville fotograferas med dem och få autografer. Nu sitter stjärnorna mest på hotellet och går bara ut med solglasögon, och helst i större grupper. Det är tröttande och jobbigt för dem.
Stjärnorna till trots – Maff visar inte underhållningsfilm, utan främst samhällsdebatterande dramer och dokumentärer. Ämnen som tas upp är bland annat kvinnornas situation, Palestinafrågan och arabiska våren.
– Vi letar efter filmer som startar en diskussion. Därför är gästerna viktiga, så att det blir ett samtal med publiken efteråt. Jag hoppas också att filmerna kan hjälpa svenskar att förstå hur araber tänker. Därför är filmmediet så bra – man behöver inte förstå allt som sägs, bilderna hjälper till.
Hur har filmklimatet förändrats med den arabiska våren?
– Det finns inget tydligt ”före” och ”efter” ännu. Många nya filmer handlar om revolutionen, men ingen vågar riktigt prata om vad som ska hända efteråt. Manusen måste fortfarande gå igenom censuren.
Nytt för i år är att Maff satsar på de yngre genom skolbiovisningar. Och festivalen rullar till stor del tack vare de 10–15 unga volontärarbetarna som säljer biljetter, delar ut flygblad och sätter upp affischer.
En av dem är Sondos Abu Hajar, som sitter i kassan på Spegeln. Som de flesta arabisk-svenska ungdomar är hon främst uppvuxen med amerikansk film.
– Många araber har aldrig sett arabisk film. Så det är nytt för oss också. Jag tycker att det är en väldigt blandad publik här, och faktiskt fler araber det här året än förra. Nu har de lärt sig att hitta till Spegeln.
När visningen av ”Lust” är igång och El Hagars försvinnande är utrett – allt var ett missförstånd, regissören är kvar i Kairo för att vårda sin sjuka mor – unnar sig Keblawi en cigarett utanför Spegeln. Han är full av planer inför nästa års festival. Som prispengar för att locka fler filmare. Och att stjärnorna ska besöka Malmös skolor (”ungdomarna behöver förebilder”).
Han dirigerar volontärerna som byter affischer, och sveper med handen mot Spegelns entré.
– Och här borde vi ha en stor bildskärm ut mot torget som visar klipp från filmerna.
Den är säkert på plats nästa år.
foto: håkan röjder

Malmö Arab Film festival (Maff)

Avslutas i morgon, fredag med prisutdelning och världspremiär av den egyptiska filmen ”My Awesome Grandma” på Konserthuset. Därefter blir det fest på Moriskan.
5–7 oktober arrangerar Maff Arabiska Filmdagar i Stockholm på biograf Zita.

Mouhamad Keblawi

Född 1964 i Syrien, av palestinska föräldrar. Verkade som skådespelare och teaterregissör i Förenade Arabemiraten innan han kom till Sverige 1989.

Här har han bland annat arbetat som tv-producent och regissör åt arabiska tv-kanaler. Bor i Malmö. Gift och har tre barn.

Gå till toppen