Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Inpå livet

Förskolor med män lockar män

Ovanligt många män jobbar på Mariehage förskola i Malmö.
Och männen stannar gärna kvar på ett arbete med manliga kollegor.

Det är en strålande höstförmiddag när tvååringarna och personalen från avdelningen Trolldruvan på Mariehage förskola beger sig ut i Slottsparken. Vid Mölleplatsen är äppelträdens grenar tunga av frukt. Förskolläraren Tobias Theander är snabbt uppe i trädet och plockar. Ett äpple till varje barn blir det, och hans kollegor Mattias Grönberg och Ann-Charlotte Nielsen får också.
Det är första gången barnskötaren Ann-Charlotte Nielsen arbetar tillsammans med två män.
– De klättrar i träd, men ändå är de väldigt omtänksamma, säger hon.
Men klättra i träd kan väl kvinnor också?
– Javisst. Men jag har inte jobbat med någon som gör det.
3,5 procent av förskolepersonalen i Sverige är män. Det finns många föreställningar om vad de ska göra och hur de ska vara. Utredningar har visat att en man som jobbar på förskola förväntas vara den som gör alla grabbgrejerna. De kvinnliga kollegorna drar sig tillbaka från de arbetsuppgifter som anses manliga, när de får en man till kollega – men samtidigt förväntas mannen vara jämställd. Deras yrkesval blir ifrågasatt av familj och vänner. Och anklagelsen om pedofili ligger hela tiden på lur, redo att poppa upp närhelst det blir aktuellt.
– Om man jobbar med små barn händer det ibland att de står och drar i byxorna på en. Då tar jag bort deras händer. Även om det är oskyldigt så kan det se illa ut. Vissa har också berättat att de inte har mobiltelefonen i fickan när barnen sitter i knät. Det är hemskt egentligen, säger Mattias Grönberg.
Innan turen i parken på morgonen har han, Tobias Theander och Ann-Charlotte Nielsen både tröstat, klätt på, torkat bajs och snor, gungat, hämtat boll, hållit i handen, kramat, pratat, allt man gör med små barn hela tiden. Men när de kan välja aktiviteter med barnen, så väljer Mattias Grönberg ofta något annat än sina kvinnliga kollegor.
– Jag har aldrig uppskattat den delen av yrket att man ska sitta och pyssla och sånt, jag sätter mig inte och syr med barnen för det kan jag inte.
Och det tycker hans kollega Markus Olsson, som jobbar med femåringarna, är en fördel:
– Det handlar ju om att man tar tillvara sina kompetenser, det kvittar ju om man är man eller kvinna. Man har olika styrkor.
På den här förskolan tycker inte barnen att det är något särskilt med män i personalen. Men när Mattias Grönberg praktiserade och var ensam man, fick han en liten svans av följebarn efter sig.
– Jag tänkte att de var så ovana vid en man, någon som gillar att göra samma saker som dem för det var ju oftast pojkar. Då blev det att man gjorde sådana saker: sprang, spelade fotboll, hoppade, sådana typiska pojkaktiviteter, säger han.
Jenny Persson jobbar som barnskötare på en annan avdelning. Hon gillar att ha män som arbetskamrater, av flera skäl. De har inspirerat henne att spela fotboll med barnen. Hon tycker att diskussionerna bland arbetskamraterna blir bättre i en blandad grupp, för männen har lättare att sätta sig in i papparollen och ser ibland saker ur en annan synvinkel. Och barnen ser att inte bara kvinnor kan jobba på förskola.
Hennes två söner går på förskolan.
– Deras pappa tycker det är jättebra. Han känner sig tryggare med att vända sig till en man ibland, säger Jenny Persson.
Hon betonar att alla har samma arbetsuppgifter och att hon är för den genuspedagogik som gäller på svenska förskolor där barnen inte ska behandlas olika utifrån kön. Men hon tycker ändå att lekarna med barnen blir mer varierade när personalen har mer blandade erfarenheter.
– Kön, ålder, nationalitet. Att personalen är olika är viktigt, säger hon.
Redan till förskollärarutbildningen söker sig få män. En stor andel hoppar av. Därför är det en grannlaga uppgift Jeanette Schildt, chef på Mariehage förskola, har tagit på sig när hon medvetet letar efter manlig personal att rekrytera.
Men det går. Just nu finns fem anställda förskollärare och barnskötare på förskolan, plus två män i köket och flera manliga inhoppsvikarier.
– När man väl har fått in killar i gänget så är det lättare att rekrytera fler, säger Jeanette Schildt.
Det är också lättare att få den manliga personal som anställts att stanna kvar.
– Det är roligare när det är blandat, säger Tobias Theander.
– Jag skulle absolut söka mig till förskolor med andra män, säger Markus Olsson.
Gå till toppen