Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Svedala

Ny bana kan bromsa bostadsbyggen

Trafikverket vill reservera mark för en framtida parallell
start- och landningsbana på Malmö Airport. 

Bild: Arkiv: Nelly Herzberg 2008
– Om man ska bygga ut en flygplats blir det en mycket större kapacitetsökning om man bygger parallellt istället för att banorna ska korsa varandra. Så när det gäller Malmö Sturup kan jag utan tvekan säga att det inte blir någon tvärbana, säger Henrik Ivre, samhällsplanerare på Trafikverket.
I dagsläget behövs ingen ny start- och landningsbana. Prognosen som Trafikverket utgår ifrån gäller om 30– 40 år.
– Vi gör en markreservation för en framtida parallellbana, om trafikutvecklingen blir så stor att man inte längre kan klara trafiken på en bana, säger Henrik Ivre.
Markreservationen innebär att berörda kommuner, Svedala, Staffanstorp Lund och Trelleborg, får svårare att bygga bostäder där, men än så länge är det bara ett förslag. Det Sydsvenskan har tagit del av är en rapport om hur Malmö Airport ska kunna utvecklas och användas i framtiden. Tidigare fanns planer på en tvärbana men förslaget skrotades för några år sedan.
– Jag vill vara tydlig med att det inte kommer att ske något på väldigt många år, säger Henrik Ivre.
Han berättar att Trafikverket har fått telefonsamtal från boende i området som är oroliga för det framtida bullret.
– Vi svarar att inget är aktuellt just nu och det kanske till och med blir så att den parallella banan aldrig kommer att behövas. Vi gör detta för att vi måste säkra flygplatsens utvecklingsmöjligheter. Det går inte att komma i framtiden och börja leta efter mark, då är den troligtvis redan bortbyggd, säger Henrik Ivre.
I samband med arbetet med riksintresset görs en bulleranalys. Då tar man hänsyn till bland annat trafikprognoser och hur mycket olika flygplansmodeller bullrar.
– Genom att flygplatsen är ett riksintresse ska området skyddas mot åtgärder som kan försvåra utnyttjandet av anläggningen. Och genom att inte tillåta att man bygger bostäder på marken slipper vi också kritik från framtida grannar, säger Henrik Ivre.
Markreservationen innebär också att det inte blir tillåtet att bygga höga byggnader som exempelvis vindkraftverk på området.
– Det gäller alla höga byggnader men på området runt Malmö Sturup handlar det nog främst om vindkraftverk, säger Henrik Ivre.
I rapporten föreslås även bättre kommunikationer till och från flygplatsen. En anledning till det är att göra Sturup konkurrenskraftig gentemot Köpenhamns flygplats Kastrup.
– Det är ju inte flygplatsägaren som bygger järnvägar, det måste komma via ett regionalt initiativ. Idag finns bara flygbussen och vad vi har fått veta är att den inte är tillräcklig. Det skulle kunna förbättras för resenärerna. Vi har fått veta att de Malmöbor som kan välja hellre åker till Kastrup än till Sturup på grund av kommunikationerna. Så ska det inte behöva vara, säger Henrik Ivre.
 
Rapporten är på remiss och synpunkter kan skickas in till och med den 15 oktober 2012.
Gå till toppen