Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Nu är omaka par ett minne blott

Teknik byggd på radiovågor breder ut sig i vår vardag. Nu går det till och med att köpa vanliga strumpor med inbyggda chip där användaren med hjälp av radiovågor kan se till att ingen strumpa går förlorad.

Blacksocks strumpor har ett inbyggt chip som gör att strumporna går att spåra och hålla ihop rätt par strumpor.
Försvunna strumpor och därmed omaka par är ett allmänt utbrett fenomen. Det finns flera produkter framtagna för att rädda folk från detta gissel. Senaste lösningen på problemet står nätdetaljisten Blacksocks för.
Förutom de vanliga svarta strumporna som kunderna kan få levererade i doser året runt har bolaget också den ”smarta” strumpan Plus+. En strumpa med ett insytt RFID-chip som innebär att användaren med hjälp av en app i sin Iphone kan spåra sina strumpor, hålla ihop rätt par strumpor och få reda på när det är dags att köpa nya strumpor.
RFID står för Radiofrekvensidentifiering och är en radioteknik som gör att information som lagras i minneskretsar (taggar) går att läsa även på avstånd. En nära släkting med RFID är tekniken NFC som vissa mobilmodeller utrustats med för bland annat lösningar där mobilen används som plånbok.
En svaghet i Blacksocks lösning är att Apple hittills sagt nej till NFC, vilket innebär att köparen av bolagets ”smarta strumpor” också måste ha en separat läsare som kan överföra informationen i strumporna till användarens Iphone. Priset är en annan svaghet – tio par kostar cirka 1 400 kronor.
– Äntligen börjar det lossna även i konsumentledet när det gäller RFID. Det här är bara början av vad tekniken med tiden kommer att kunna användas till, säger Ove Canemyr, ordförande i intresseföreningen RFID Nordic.
Han pekar på hur vanligt det till exempel blivit att ersätta traditionella nycklar med chip-system och RFID. Ett annat aktuellt exempel är Havs- och vattenmyndighetens projekt med spårbarhet av fisk där fisklådor utrustas med elektroniska etiketter och en RFID-läsare med antenn.
– Konsumenter vill veta var fisken de har på tallriken kommer ifrån. På det här viset kan de det.
Det tyska modeföretaget Gerry Weber med kunder i Sverige taggar alla nya klädesplagg för bättre logistik, minskat svinn och färre stölder.
– Samtidigt behöver kunden inte spara kvittot. All information finns i taggen, säger Ove Canemyr.
Fjällföretaget Skistar vill också utnyttja RFID i sin satsning på webbinformation till kunderna. Med hjälp av företagets digitala liftkort som innehåller en RFID-krets går det att lagra all slags information om den skilde åkaren.
Det kan handla om att skapa personlig åkstatistik, eller att ta fram resultat av utmaningar och tävlingar i backarna. Uppgifter som enkelt kan överföras till den personliga webbtjänsten My Skistar och därmed också vidare till sociala medier.
Gå till toppen