Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: Besöksnäringen och handeln - Skånes nya tillväxtmotor

Besöksnäringen och handeln kan bli Skånes nya tillväxtmotor.
Det skriver Madeleine Johansson, Svensk Handel i Malmö, och Dag Klackenberg, VD för Svensk Handel.

På torsdag öppnar Emporia, ett av Nordens största shoppingcenter. Det finns farhågor för att mindre butiker och handeln i kranskommunerna runtom Malmö ska slås ut. Men istället för ett hot bör konkurrensen ses som en drivkraft för fortsatt utveckling, skriver Madeleine Johansson och Dag Klackenberg.Foto: Ingemar D KristiansenBild: Ingemar D Kristiansen
Vid en första anblick kan det verka skrämmande att titta på dagens utveckling och svårt att förstå hur allt ska kunna gå ihop.
Det händer mycket i Malmö. Nya köpcenter etableras och befintliga byggs om för att möta konsumenternas behov idag och i framtiden.
På torsdag, den 25 oktober, öppnar storsatsningen Emporia ett av Nordens största shoppingcenter.
Det finns farhågor för att mindre butiker och handeln i kranskommunerna runtom Malmö ska slås ut när Malmö storsatsar. Det nya utmanar det gamla och i det spelet finns naturligtvis både vinnare och förlorare. Men istället för ett hot bör konkurrensen ses som en drivkraft för fortsatt utveckling.
En växande och välmående handelsbransch skapar arbetstillfällen och ett ökat utbud för konsumenterna. Det har politiker och företag i Malmö förstått. Nu är det dags för resten av Skåneregionen att följa efter.
Malmö växer kraftigt, med motsvarande ett Ängelholm de senaste tio åren. På tio år motsvarar 40 000 nya invånare en köpkraft på 2,4 miljarder kronor.
Även utan inflyttning ökar Malmös köpkraft. På tio år har nästan 300 000 Malmöbor ökat sin köpkraft med i snitt 20 000 kronor per person, eller totalt 6 miljarder kronor.
Men det är inte självklart att en växande marknad med nya invånare skapar en blomstrande handel. Tyvärr verkar många kommunpolitiker fortfarande betrakta handel som ett besvärligt och nödvändigt ont. För att handeln i Skåne ska utvecklas måste kommunpolitiker och stadsplanerare i kranskommunerna sluta se utbyggnaden i Malmö som ett hot.
Konsumenterna vill ha mångfald och alternativ. Såväl köpcentrum och kedjeföretag som småbutiker och innerstadshandel behövs och efterfrågas. Handeln är dessutom en given del av besöksnäringen.
Av turistens spenderade hundralapp hamnar 40 kronor i handeln. Det är uppenbart att här finns en potential som alla kommuner, stora som små, kan dra nytta av.
För att möta en tuffare konkurrens måste kommunerna skaffa sig kunskap om konsumenterna och förståelse för den lokala handelns villkor. När den analysen är gjord måste kommunerna slå fast en handelspolicy och en plan för hur handeln i respektive kommun ska utvecklas.
Frågor som rör parkering, vägar, logistik, lokalhyror, byggande och tillståndsärenden kräver framförhållning och samverkan. Såväl handlare som fastighetsägare måste involveras i planeringen. Handeln behöver också vävas ihop med kultur, restauranger och kaféer, kommunal service och annat som hör hushållens vardag till.
För Trelleborg, Vellinge, Svedala, Skurup, Lund eller någon annan av Skånes kommuner går det inte att kopiera Malmös exempel och slå upp egna Emporia. Istället måste varje kommun fråga sig vad deras konkurrensfördel är och vidareutveckla sina egna styrkor.
Varje samhälle och handelsplats måste hitta sitt recept på framgång. I Sverige växer inte bara stora externa köpcentrum och megabutiker. Den starkaste tillväxten står de bostadsnära stadsdelscentrumen för. Även bland livsmedelsbutikerna går de bostadsnära och mellanstora butikerna bäst.
Förutsättningarna finns, men utmaningen är att skapa platser där människor vill handla. De städer och kommuner som lyckas med det får inflyttning och nya arbetstillfällen.
Människor vill bo och jobba där det finns många intressanta ställen att handla och mötas på. Attraktiv handel innebär också ökad turism och det ger ytterligare skatte- och exportintäkter.
Från år 2000 till nu har detaljhandeln i Malmö skapat 2 700 nya jobb. Den gamla industristadens tillväxt drivs idag till stor del av handel. Inget hindrar andra kommuner från att haka på och göra handeln och besöksnäringen till hela Skånes tillväxtmotor.
Madeleine Johansson
Dag Klackenberg
Svensk Handel är en bransch- och intresseorganisation för den svenska handeln. Organisationen har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser där 300 000 människor är verksamma inom parti- och detaljhandel.
Madeleine Johansson är ansvarig för storstadsfrågor vid Svensk Handel i Malmö.
Dag Klackenberg är VD för Svensk Handel.
Gå till toppen