Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Pop i en dröm av jazz

Victoriateatern, Malmö, 7.11.
Vem skulle väl få en att väldigt sent upptäcka ett briljant brittiskt popband från 80-talet, om inte en jazzgrupp?

Joakim Milder.Bild: Arkivfoto: Magnus af Geijerstam
Hittills har jag helt lyckats undvika Prefab Sprout (eller om det är tvärtom). Slut med det nu. Joakim Milders PS, med en stråkkvartett i sidovagnen, gör så själfullt jazzfärgade instrumentalare av Paddy McAloons egensinniga och överraskningsmatade låtar, både på nya albumet "Quoted out of Context" och live.
Milder är en erkänd mästare på arrangemang. Här lägger han sig nära stämningarna i originalen och tar ofta själv hand om melodierna på tenor- eller sopransax. Norske gitarristen Nils-Olav Johansen odlar klanger och övertoner, medan den lyhörda Lisbeth Diers bredvid Johannes Lundbergs kontrabas gärna spelar trumset med handflatorna. Stråkkvartetten har en ganska traditionell ackompanjerande roll och gör framför allt soundet större.
Längre, improviserade solon blir det sällan, detta är noggrant regisserad musik där själva låtarna står i centrum hela vägen. "God Watch Over You" inleds med ett fritt och våldsamt ös, annars regerar lugn och lågmäldhet, i låtar som "Couldn't Bear to Be Special", "Andromeda Heights" och "Doowop in Harlem". Joakim Milder har skapat ett vackert och drömskt universum, där stjärnorna blinkar vänligt mot en och hans egna torroliga kommentarer i mellansnacket funkar som små tillnyktringspiller, innan vi glider iväg igen.
En sak föll ur ramen på Victoria, långa "I Trawl the Megahertz" med reciterad text och resten av musiken som en ren bakgrund. Jag förstår att Milder ville ha in åtminstone lite av McAloons speciella textkonst och Prefab Sprout lyckas ju på skiva. Men på en konsert krävs det en rejält slipad skådespelare för att de många orden och betydelserna ska nå fram och få vingar.
Gå till toppen