Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

E-handlar för att slippa trängas

Att spara tid och att slippa julruschen i affärerna är motiven till att en av tre konsumenter planerar att köpa julklappar på nätet i år.
Mest växer försäljningen inom sport- och fritidssektorn. 

Bild: Foto: Torbjörn Carlsson.

Det framgår av den e-barometer som Posten gör i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.
Böcker, dvd-filmer och leksaker är det som går bäst via nätet i julklappstider när kunderna planerar att handla för i snitt 1 711 kronor via internet.
– Det var ungefär lika många i fjol som planerade handla på nätet till julen, men i verkligheten var det betydligt fler, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
E-handeln växte med 14 procent under tredje kvartalet i år. Mest växte försäljningen av grejer för sport och fritid, upp 24 procent under kvartalet.
– De har haft en formidabel utveckling.
Hemelektronik växte med 13 procent, kläder och skor med 11 procent samt böcker och medier med 5 procent.
Nästan varannan kund tycker att det har blivit säkrare att handla via nätet under de senaste två åren.
E-handeln väntas omsätta 31,3 miljarder kronor i år. I fjol handlade vi för 27,7 miljarder kronor på nätet.
– Och vi tror med ganska stor säkerhet på en liknande utveckling för e-handeln i tre–fyra år till, säger Andersson.
Och om julhandeln även i år blir starkare än förutspått kan siffran komma att revideras upp.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen