Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Lärare får pris för nyskapande

I ett av klassrummen på Byskolan i Södra Sandby skjuter tredjeklassarna ner stridsvagnar.
– Två, två, två – skjut, säger Melvin Nilsson till Viggo Widell, som sitter med fingret på avtryckaren.
Deras lärare Ulrika Ryan har prisats för sitt nyskapande sätt att lära ut matematik.

Läraren längst framme i klassrummet drar med fingret över den digitala skrivtavlan. Hon för en grupp med tre stjärnor ut mitt på tavlan så att stjärngruppen stannar kvar. Fyra gånger upprepar hon rörelsen.
– Hur många grupper med stjärnor har jag här? frågar hon eleverna.
– Fyra, får hon till svar.
– Och hur många stjärnor är det i varje grupp?
– Tre.
– Hur skriver jag det?
– Fyra gånger tre.
– Alldeles riktigt.
Ulrika Ryan är lärare i matematik för Byskolans treor. För några veckor sedan belönades hon med det nationella priset Guldäpplet för sitt arbete med att använda digitala verktyg i undervisningen och för att ha spritt sina kunskaper till kollegor.
I undervisningen har Ulrika Ryan bland annat satsat på att låta barnen använda datorer tidigt istället för att fokusera på att de ska lära sig att skriva siffror.
– I ettan tar det mycket kraft bara att forma siffrorna, speciellt för barn som kanske inte har så väl utvecklad motorik. Slipper de att göra det så kommer de längre i matematiken, säger hon.
Idéerna är en överföring från en metod som de senaste åren blivit populär inom läs- och skrivinlärningen – ”att skriva sig till läsning”, där barnen får börja skriva på datorer istället för att börja med att forma bokstäverna.
– Nu ska du leta upp ett spel som heter ”Demolition Division”. Förstörelsedivision betyder det ungefär. I det här spelet ska man försvara sig mot stridsvagnar, säger Ulrika Ryan.
– Jaaa, hörs det från eleverna.
Efter en snabb förklaring hur det nya spelet fungerar delar Ulrika Ryan upp barnen två och två. Varje par får en dator och är snart igång med spelandet. Det gäller att försvara sig mot annalkande stridsvagnar genom att skjuta ner den stridsvagn som är märkt med rätt bråktal.
– Man kan skjuta hej vilt, men då går det rätt dåligt i poängräkningen, så gör inte det, instruerar Ulrika Ryan.
Melvin Nilsson och Viggo Widell delar på en dator.
– Åtta. Vad blir åtta där? säger Viggo Widell.
– Den, den! ropar Melvin Nilsson och pekar på den röda stridsvagnen märkt med 16/2.
Viggo Widell riktar kanonen mot rätt stridsvagn som ögonblicket senare är försvunnen – det var rätt svar.
Spelen är en viktig beståndsdel i Ulrika Ryans undervisning.
– Om man spelar spel får man veta vad som är rätt och fel direkt, istället för att behöva vänta tills fröken en vecka senare har rättat för att få veta att fjorton delat på två inte är åtta. Man får respons direkt och man behöver inte lämna ut sig – man får ingen bock i kanten och man kan pröva sig fram.
Ett spel som det med stridsvagnarna kan ersätta en gammaldags stencil med division. Men med datorerna öppnar sig också möjligheter att göra sådant som inte är lätt att göra med traditionellt material.
– Man kan arbeta med undersökande matematik, säger Ulrika Ryan och visar ett program som låter barnen programmera ett eget datorspel.
– Det blir en helt annan typ av problemlösning, betydligt mer kreativt. De digitala verktygen gör att man kan tillämpa och åskådliggöra matematiken på ett annat sätt.
Men allt datorbaserat är naturligtvis inte bra.
– Allt vi jobbar med är gratis och finns på nätet. Men det är enorm skillnad på kvalitet på det som finns på nätet. Jag har som uppgift att sålla och plocka fram det som är nyttigt.
Lektionen närmar sig sitt slut och eleverna har plockat undan datorerna.
– Den sista tiden vill jag att du tar fram ditt smiley-häfte med division och sitter och jobbar med det på din plats, säger Ulrika Ryan till eleverna.
I mattehäftet är uppgifterna betydligt mer lika traditionell matematikundervisning. Det har sin förklaring. I trean görs nationella prov.
– Upplägget på de nationella proven är sådant att man måste kunna mattebokens språk för att klara dem. Vi har märkt att barnen kan matematiken, men inte mattebokens språk, säger Ulrika Ryan.
Ulrika Ryan är kritisk mot att de digitala verktygen inte har så hög status i svensk skola.
Hon exemplifierar med en konferens om digitala verktyg i skolan där knappt en handfull deltagare var från Sverige, medan det kom mångdubbelt fler från de baltiska länderna och de övriga nordiska länderna.
Ulrika Ryan lägger en del av skulden på utbildningsminister Jan Björklund (FP). Hon berättar om när hon i Almedalen debatterade med Ibrahim Baylan (S) och Tobias Tobé (M) – talespersoner i utbildningsfrågor för de två största partierna – och tog upp att det inte finns en nationell IKT-strategi (informations- och kommunikationsteknik).
– Båda var överens om att det behövs. Men jag misstänker att Jan Björklund inte är så förtjust i digitala verktyg i skolan. Han har inte uttalat sig så positivt. Jag tycker att det är ett bekymmer att Sverige är på väg att bli kusinen från landet i de här frågorna.

Ulrika Ryan tipsar om webbaserade mattespel

1. Numbertwins. Rensa en spelplan genom att para ihop talpar till ett visst tal. Bra träning både för addition och subtraktion.
www.coolmath-games.com/0-number-twins
2. Feed Fribbit addition och Feed Fribbit subtraction. Mata grodan Fribbit med flugor. Det gäller att fånga rätt fluga. Spelen övar enkel addition och subtraktion och förståelsen för likhetstecknets betydelse.
www.coolmath-games.com/0-feed-fribbit-addition
www.coolmath-games.com/0-feed-fribbit-subtraction
3. Minnesträningsspel. På den här sajten finns spel som tränar arbetsminnet.
www.schooltimegames.com/BrainGames.html
4. Arcademic skill builders. På den här sajten finns enkla spel som tränar de fyra räknesätten men även lite mer avancerad matematik. Man kan välja att spela online i tävling mot en eller flera kamrater eller att spela själv.
www.arcademics.com
5. Ann and Addem’s dartboardgame. Ett spel där man ska placera ut pilar på en darttavla. Spelet börjar på en enkel nivå men efterhand blir det allt klurigare. Här tränar man flera olika räknesätt.
www.bbc.co.uk/schools/numbertime/games/dartboard.shtml

Motiveringen för Guldäpplet

”För sitt arbete med att stärka elevernas förmåga att formulera vardagliga och matematiska situationer med matematikens varierade uttrycksformer. Ulrika är mycket aktiv att sprida sina idéer och erfarenheter, lokalt liksom nationellt där hon bidrar till nätverksbyggen, medverkar i videofilmer och samverkar med forskning.”

Gå till toppen