Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Här är Malmös housemaffia

På måndag spelar Swedish House Mafia i Köpenhamn, med Lundapågen Axwell vid skivspelarna. Hur ser den skånska housemaffian ut idag? Sydsvenskan har pratat med olika aktörer om den lokala housescenen.
– Det känns som att housen här är väldigt okommersiell, säger house-dj:n Natalie Coquand.

Bild: Foto: Isabell N Wedin
I december 1977 föddes en Axel Hedfors i Lund. Han började göra musik i tonåren och fick sitt genombrott 2004 med singeln "Feel The Vibe", då under artistnamnet Axwell. Sedan rullade det på. Men trots att stora artister som Usher efterfrågade remixer av honom var uppmärksamheten hemma sparsam, berättade Axel Hedfors i en intervju med Sydsvenskans Dygnet runt 2006.
– Till och från kan jag känna "men skit, fattar folk inte?". Samtidigt hjälper det en att hålla sig på mattan. För mycket uppmärksamhet gör det lätt att tappa drivkraften, sa han.
Men intresset har minst sagt vuxit i Sverige sedan dess och idag är han en stjärna även på hemmaplan. Swedish House Mafia kommer på måndag till Köpenhamn med sin avskedsturné efter tre spelningar i Solna med totalt 105 000 platser.
Även om den musik som Swedish House Mafia och den svenske dj- och producentkollegan Avicii gör inte låter likadan som den housemusik som växte fram i Chicago på 1980-talet, har house-scenen växt i Sverige de senaste 5-10 åren tack vare deras framgång, menar dj:n och entreprenören Alex Esser, som också är medgrundare till dj-agenturen We Manage With Love och bloggen House Music With Love.
– Den kommersiella musiken som kommer från Swedish House Mafia och andra skapar väldigt mycket utrymme för andra typer av houseklubbar. All form av elektronisk musik har fått någon slags pånyttfödelse. Jag tror att det framför allt ser väldigt bra ut här nere i Skåne, säger han.
Men jämfört med Stockholm och Göteborg har klubbarna härnere svårare att dra lika mycket folk eftersom det finns många bra klubbar i proportion till antalet människor, menar han. Och på grund av flera bra bokningar den senaste tiden har den skånska publiken blivit kräsen.
– Förr kunde man ha en lokal Möllan-dj som var jätteduktig för att fylla en klubb i Lund. Nu måste man ha ett internationellt namn för att dra folk eftersom housekulturen har blivit så stor – nästan alla klubbar spelar house och väldigt många vill vara dj:ar.
Den elektroniska musiken i Malmö hade från början tonvikt på techno och trance. Kring år 2000 kom en våg över hela scenen med deep house och minimal som även påverkade Malmösoundet, berättar Behrang Kianzad på dj-agenturen We Manage With Love och dj under namnet Dj Bacid.
Några år senare hade scenen exploderat och idag spelas någon typ av elektronisk musik på de flesta klubbar, både kommersiell musik och väldigt smal och nördig, menar han.
Han tycker att det är en stor tonvikt på techno i Malmö.
– Malmö är en hård arbetarstad. Om du tittar på de största akterna i Malmö – Minilogue, Kontra-musik och Agaric – gör samtliga techno, medan det är lite annorlunda i Stockholm. Här gillar vi smutsen och mörkret. Vi gillar snålblåsten i skivorna, säger han.
Ingrid Pehrson, som går under dj-namnet Lady Latelick och var som mest aktiv mellan 2002 och 2008, är inne på samma linje, även om hon tycker det är svårt att sätta etikett på vad saker och ting är.
House verkar ha blivit ett slags samlingsnamn för all elektronisk musik för folk som först på senare år har fått upp ögonen för klubbmusik, tycker hon. Artister som Swedish House Mafia och Avicii kallar sin musik för house, men det är egentligen inte det, utan snarare en blandning av techno, eurodisko och house, tycker hon. Eller en helt ny genre som ännu saknar etikett.
– Jag tycker inte det att housen är det som blommar, utan det är technon, säger hon.
Johanna Knutsson, house- och techno-dj:n som har flyttat från Malmö till Berlin och gör dj-mixar i P3 Musikguiden, blev tillfrågad om hon ville vara förakt till en av Swedish House Mafias spelningar i Stockholm, men tackade nej. Hon tyckte att den house hon spelar skiljer sig mycket från den kända dansmusiktrions. Hon vågade inte ta risken att göra publiken besviken.
Hon spelar i Malmö några gånger per år och tycker att Malmö är som ett pyttelitet Berlin när det gäller klubbscenen.
– Det finns ett ganska stort intresse för musik som inte är superkommersiell och som man kanske inte hör på radio. Och för att vara en så pass liten stad finns det otroligt många grymma dj:ar, säger hon.
Kanske beror det på närheten till Berlin som många Malmöbor har besökt, säger hon. Skivbolaget Kontra-Musik och förekomsten av bra skiv1affärer i Malmö har också haft stor betydelse, menar hon.
– Alla känner varandra och delar med sig frikostigt av sin musik och musiksmak, säger hon.
House-dj:n Natalie Coquand håller med om att housen i Malmö är icke-kommersiell.
– Man tar hand om varandra. Det är en härlig stämning och respekt mot varandra, säger hon.
När Johanna Knutsson blir tillfrågad att nämna de tre största namnen inom housen i Malmö och Lund säger hon tre killar.
– Vi är absolut inte i närheten av jämställdhet, men vi är ändå på god väg, säger hon och nämner att senast hon spelade på Babel var alla dj:ar utom arrangören kvinnor.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen