Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tv-bolag backar om dold avgift

– Det kan löna sig att klaga även om man inte har rätt juridiskt, säger Mattias Grafström, som är vd för Telekområdgivarna.

Bild: Arkiv: Scanpix
– Det kan löna sig att klaga även om man inte har rätt juridiskt, säger Mattias Grafström, som är vd för Telekområdgivarna.
Operatörerna slåss om att få leverera tv-bilder till din tv. Konkurrensen är stenhård och bolagen lockade tidigare kunder genom att bara ange månadsavgiften i sin reklam och skrev inte ut kortavgiften eller krypteringsavgiften tydligt nog.
Att det tillkom en kort- eller krypteringskostnad på 24–59 kronor i månaden fick många som tecknat abonnemang att känna sig lurade. Och antalet anmälningar mot operatörerna ökade därför i början av året till Telekområdgivarna.
– Det finns ingen direkt praxis på området ännu men vi rekommenderar alltid konsumenterna att göra en egen reklamation till operatören och säga vilken lösning de vill ha på problemet. Beroende på hur man argumenterar kan man få rätt oavsett om man har juridiskt rätt eller ej, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, som är IT/Telekom-branschens eget organ för klagomålsrådgivning.
Även Konsumentverket reagerade till slut över de många anmälningarna mot kort- och krypteringsavgifterna.
– Enligt vår uppfattning är kort- och krypteringsavgifterna en fast obligatorisk kostnad och då ska den ingå i prisuppgiften från första början, säger Anna Lindström, som är jurist på Konsumentverkets avdelning för konsumentskydd.
De åtta tv-operatörer som agerar på den svenska marknaden kontaktades av Konsumentverket och uppmanades att frivilligt börja skriva ut sina krypteringsavgifter, annars kunde det bli tal om förelägganden eller att dra saken inför domstol. Sex av bolagen (se faktaruta) har därför börjat inkludera kort- eller krypteringsavgiften i sina abonnemangspriser.
– Vi gjorde en ändring men Konsumentverket var inte nöjd med den. Så vi lyssnade på dem och vi är på väg att göra en ny ändring, säger Katarina Areskoug som är jurist på Tele2.
Det är fortfarande fritt fram för bolagen att ange så kallade start- eller anslutningsavgifter i det finstilta eftersom det inte är en återkommande kostnad.
Telekområdgivarna har i år också märkt en ökning av antalet anmälningar gällande förändringar i kanal/programutbudet. Konsumenten kan få häva ett avtal om det skett förändringar som är till "väsentlig nackdel" för henne, men var gränsen går är inte solklart.
– Om konsumenten kan visa att han eller hon inte ingått det här avtalet om det inte varit för den här kanalen eller programmet, då kan konsumenten få rätt. Jag vet att några fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden när det gällde ett golfprogram som flyttades. Även flera av de som klagat på flytten av Premier league har fått rätt i förhandling med operatören, säger Mattias Grafström.
Ett tredje område där anmälningarna ökat är när konsumenter vill häva sina 12- eller 24-månadersabonnemang eftersom de flyttat och inte längre kan använda sig av abonnemanget. Men rent juridiskt är det svårt för konsumenten att få rätt i de här lägena eftersom det operatören förbundit sig att göra är att leverera en tjänst till en viss adress, inte till alla adresser.

Tv-operatörernas dolda kort- och krypteringsavgifter som klandrades

Tv-operatörernas dolda kort- och krypteringsavgifter som klandrades
Canal Digital (då 35 kr, nu 59 kr), Telia (49 kr), Bredbandsbolaget (50 kr), Boxer (55 kr), Viasat (56 kr), och Comhem (59 kr) inkluderar numera kort- eller krypteringsavgiften i sina priser.
Tele2 (då 24 kr, nu 39 kr), Sappa (33 kr) inkluderar ej.
906 anmälningar gjordes mot tv-operatörer de tre första kvartalen i år. 2010 gjordes 790 anmälningar under samma period och 2011 var siffran 734.
Gå till toppen