Bil & Trafik

Bluffbilar sålda till överpriser

Bilar med manipulerade färdmätare såldes
från Malmö till ovetande köpare runt om i landet.

I mitten av augusti hittade en 31-årig man från Västra Götaland en tre år gammal Volvo till försäljning på Blocket. Han kom överens med säljaren om att träffas under helgen några dagar senare. Mötesplatsen bestämdes till en bensinmack i Malmö och priset för bilen sattes till 147 000 kronor.
En tid senare blev 31-åringen uppringd och varnad av en man som hade gjort en bilaffär med samma person. Vid en kontroll visade det sig att bilens färdmätare hade ställts tillbaka och att bilen var värd betydligt mindre än vad han betalade för den.
– Den hade gått alldeles för långt, jag blev grundlurad, säger han.
Vid en städning fann han spår som tydde på att bilen tidigare hade gått i taxitrafik i Göteborgstrakten.
– Jag kommer aldrig få tillbaka de här pengarna, säger han.
Han är inte ensam. Polisen säger sig ha varit bedrägerierna på spåren i över ett år.
– Vi är uppe i femton-tjugo bilar nu men vi vet att många köpare inte är medvetna om vad de drabbats av, säger Magnus Nilsson, kommissarie på bedrägerisektionen.
Enligt polisen ligger en Malmöbaserad liga bakom bluffen. Mönstret går igen och flera bilköpare berättar liknande historier: Till synes bra bilaffärer via Blocket som visar sig vara blåsningar. Bilar som gått betydligt längre än vad säljaren utlovade, i vissa fall med förfalskade serviceböcker och bakgrund som taxibil.
– Jag höll på att svimma. Ska jag vara ärlig så satt jag och grät, säger en man från en mindre ort i Småland.
I augusti åkte han ner till Malmö och köpte en bil som i efterhand visade sig ha gått nästan tre gånger längre än siffrorna på mätaren visade.
– Min värld rasade. Bilen hade gått 34 000 mil istället för 12 000, säger han och uppskattar den ekonomiska förlusten till omkring 65 000 kronor. Pengar som han hade lånat på banken.
– De kan sälja sand i Sahara, så duktiga är de, säger han om bedragarnas övertalningsförmåga.
Många av köparna som Sydsvenskan har varit i kontakt med mår dåligt över att ha låtit sig luras och vill inte ha sina namn i tidningen. Alla har heller inte orkat polisanmäla vad de råkat ut för.
Bedragarnas tillvägagångssätt har varit detsamma. När mätarna hade ställts tillbaka kördes bilarna till besiktning, i de fall som Sydsvenskan har granskat, till en privat aktör i södra Malmö. De manipulerade mätartalen skrevs in i Transportstyrelsens register – enligt Bilprovningens och de privata aktörernas regelverk noteras endast den aktuella mätarställningen. Det sker ingen kontroll av tidigare värden.
På äldre bilmodeller har färdmätaren en vajer som kan användas för att göra ändringar. Nyare bilar har en elektronisk mätare och kräver en annan sorts utrustning för att manipuleras.
– Det är jätteenkelt att göra om du har rätt elektronisk utrustning. De som kan det här fixar det på några minuter, säger Morgan Isacsson, tekniskt sakkunnig på Bilprovningen. Enligt honom är tillbakaskruvade mätare betydligt vanligare nere i Europa.
Bilarna i bedrägeriutredningen var skrivna på olika målvakter när köpen gjordes upp. En snabb kontroll hos Transportstyrelsen gjorde gällande att säljaren var en privatperson och att bilen rullat betydligt kortare sträckor än i verkligheten.
Polisen säger sig ha misstankar om var någonstans mätarna har ställts tillbaka. Enligt Magnus Nilsson, kommissarie på bedrägerisektionen, är bedrägeriet uppbyggt runt tre roller – en säljare, en bilmålvakt och en person ovanför som sköter logistiken.
Upplägget med målvakter har tidigare främst gått ut på att lura staten på pengar. Det har varit ett sätt för bilägare att komma undan kostnader som parkeringsböter. Magnus Nilsson menar att det är ett nytt fenomen att målvaktsbluffen används för att lura privatpersoner.
För att försvåra för köparna har bedragarna i många fall sett till att affärerna har genomförts på helger. Det har då blivit svårare för köparen att kontrollera bilens bakgrund. Den dåliga affären har knäckt många av de lurade.
I somras utsattes en bensinstation i Vellinge för upprepade smittankningar kopplade till bedrägerierna. Personalen på macken lade märke till hur samma person återkom gång på gång för att tanka gratis. Varje gång med nya bilar som senare dök upp i bedrägeriutredningen.
Fordonens mätare var manipulerade och bilarna var skrivna på olika bilmålvakter. De allra flesta på Malmöbon Ibrahim Sabih – en av de bilmålvakter som står på flest bilar i Sverige, 1 500 stycken. Han har nära sju miljoner kronor i obetalda parkeringsskulder.
Genom en intern efterlysning lyckades polisen identifiera smitaren som en 20-årig Malmöbo. Samme man vars bankkonto, enligt polisuppgifter, även användes när bilarna såldes vidare. Enligt förundersökningen är den tjuvtankande 20-åringen del av nätverket som satt i system att köpa upp nya bilar som rullat långt.
I slutet av oktober greps Ibrahim Sabih vid Öresundsbron.
Han misstänks för inblandning i flera av bedrägerierna. Enligt hans advokat förnekar han inblandning och menar att han endast agerat målvakt. Enligt polisen finns även en tredje person inblandad som misstänks vara huvudman.
Den 20-årige smitaren åtalades i slutet av oktober för de obetalda tankningarna. Han förnekar brott men misstänks även för inblandning i mätarbluffarna.
20-åringen menar att han inte ens känner Ibrahim Sabih trots att han själv har blivit stoppad tre gånger av polisen i dennes bilar. Bland annat en Volkswagen Passat – en före detta taxi med manipulerad mätare som senare lurades på en man i Växjö.

Så luras bilköparna

Några år gamla bilar, som rullat långt, köps upp och registreras på en bilmålvakt.
Färdmätarna ställs tillbaka till ett lägre värde.
Bilarna besiktigas och de låga, falska miltalen förs in i Transportstyrelsens register.
Bilarna annonseras ut på nätet och säljs för mer än vad de i själva verket är värda.
Se grafik över bluffbilarna.

Bilmålvakter

Mot ersättning registrerar målvakten bilen i sitt eget namn. Den egentlige ägaren, och brukaren, slipper betala p-böter, försäkringspremier och kommer undan med trafikförseelser.
Systemet används i huvudsak av kriminella som vill undvika uppmärksamhet, enligt polisen.
Enligt lagförslag från regeringen ska stat eller kommun kunna beslagta och flytta bilar till ägare med stora skulder.

Bilarna

I augusti köpte en man från en mindre skånsk ort en BMW 525D från 2007. Enligt protokollen från besiktningen samma år som köpet genomfördes hade den gått 12 356 mil. Året innan stod mätaren på 32 413 mil. Bilens ägdes tidigare av ett taxibolag utanför Kristianstad.
I september köpte en kvinna från Falkenberg en Mercedes-Benz i C-klass från 2008. Enligt besiktningen som utfördes dagen innan försäljningen hade bilen 10 907 mil på nacken. Tre månader tidigare besiktigades bilen med en mätare ställd på 57 125 mil. Bland de tidigare ägarna finns ett taxiföretag utanför Göteborg.
I juli köpte ett par från Värmland en Volvo XC70 från 2007. Samma månad besiktigades bilen med 13 526 mil på mätaren. Året innan stod den på 37 757 mil. Bilen har tidigare gått i taxitrafik i Göteborg.
I juni köpte en man från Växjö en Volkswagen Passat, en miljöbil från 2009. Enligt besiktningen som utfördes i slutet av maj hade bilen 10 325 mil på nacken. Året innan besiktigades bilen, som tidigare ägdes av ett taxiföretag i Göteborg, med mätaren ställd på 23 097 mil.

Gå till toppen