Danmark

Gemensam match mot avhopp

Elever med asperger och deras lärare, träffas över Sundet för att lära mer av varandra hur undervisningen kan anpassas för att minska elevernas avhopp från gymnasiet. Specialanpassade idrottslektioner är en del av det arbetet.

Mitt under en genomgång av nästa övning, går en elev och sätter sig på bänken vid väggen i gympasalen.
– Hallå, ropar idrottsläraren Anne Marie Petersen och går efter. Kom nu! Du ska vara med!
Först slår eleven ifrån sig. Efter en del diskussion går han med på att gå tillbaka, när idrottsläraren kompromissar med att låta honom ställa sig lite bakom de andra eleverna under resten av genomgången.
Eleverna spelar basket. De är från två olika skolor i två olika länder, men har det gemensamt att de går i specialklasser. De danska eleverna här på Høje Taastrup gymnasium går i två klasser där alla elever har Aspergers syndrom. De svenska eleverna går det som kallas förstärkt samhällsprogram på Malmö Latinskola. De har olika neuropsykiatriska diagnoser, som aspergers, adhd eller add.
Det är tredje gången eleverna träffas. Alexander Holmberg som går i andra ring på Latinskolan blir visserligen lite trött i huvudet av alla människor, men tycker att besöken har varit roliga.
– Jag tycker att det är kul att lära känna andra och samarbeta, säger han.
Idrott är ofta ett ganska impopulärt ämne bland de som har asperger. En del har svårigheter med koordinationen, och det kan vara extra knivigt att förstå spelreglerna.
– Just gympa är det många i klassen som inte gillar. Gympa och bild, säger Alexander Holmberg.
Men de danska idrottslärarna har anpassat lektionen för eleverna med asperger. Nu är den svenska gruppen här för att lära. Redan innan lektionen sätter de igång, genom att se till att det finns extra gympakläder att låna för de elever som av olika orsaker inte tagit med sig egna kläder. Så kan ingen låta bli att vara med av den anledningen.
– Egentligen är det inte så stora skillnader, säger idrottsläraren Anne Marie Petersen om hur lektionen är upplagd. Vi har en fast ritual med uppvärmning där eleverna vet vad som ska hända. Det tycker de om. Vi förklarar sakerna lite långsammare, och använder lite längre tid på varje övning.
Lite längre tid är ofta precis vad eleven Anders Johansson behöver. Det förstärkta samhällsprogrammet på Latinskolan är visserligen ett treårigt program, men kan förlängas till fyra år om det behövs.
– Alla grejer man gör, får man lite mer tid till så att man kan göra klart. Då får man säkert bättre självförtroende, säger han.
När genomgången är klar och den motsträvige eleven fått lite extra uppmärksamhet och hjälp av Anne Marie, så deltar han som alla andra i övningen att skjuta på mål i basketkorgarna.
De två skolornas samarbete är en del av ett större projekt för att förhindra avhopp från gymnasiet. Förutom att eleverna gör saker ihop, så träffas lärarna ett par gånger per termin, utbyter erfarenheter och lär sig av varandra. Svenskarna har provat en viss skrivövning som de fått tips om från danskarna. Och danskarna har tagit efter en modell med motiverande samtal som de svenska lärarna blivit utbildade i.
– Samarbetet är jättegivande. Skrivövningen vi fick lära oss lyfte verkligen vissa elever, säger Jonas Hedman, elevassistent på Malmö Latinskola och projektkoordinator för samarbetet.
Även om lektionen tar slut och eleverna skickas iväg till duschen, är idrottsläraren Anne Marie Petersens uppdrag inte klart. De elever som suttit bänkade hela lektionen får ännu en uppmaning från henne att vara med nästa gång.
– Om man bara är lite med, så kan det faktiskt bli lite kul till slut.
Gå till toppen