Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Bistrare tider för miljömat

I flera års tid har kunderna köpt alltmer ekologisk mat i butikerna. I år går försäljningen betydligt knackigare.

Hos Ica har försäljningen av ekovaror sjunkit och hos Coop och Axfood har den närmast stått stilla.
Försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat stadigt de senaste åren. Men just nu är det i den offentliga sektorn den stora efterfrågan finns.
I vanliga matbutiker har ökningen däremot planat ut. Hos livsmedelskedjan Ica har försäljningen av ekologisk mat till och med sjunkit, med tre procent under årets första sex månader jämfört med samma period i fjol. Framför allt köper kunderna ekologisk mjölk i mindre utsträckning.
– Ekologisk barnmat, kaffe, ägg, frukt och grönt ökade något medan ekologisk mjölk minskade cirka sex procent. Utvecklingen stämmer väl överens med marknaden för ekologiskt som helhet. Faktorer som påverkar är till exempel att Sverige fortfarande präglas av sämre konjunktur och att kunderna fokuserar mer på billigare varor, säger Maria Smith.
Hon är chef för miljö och socialt ansvar på Ica Sverige där försäljningen av ekologiska produkter totalt sett har mer än fördubblats sedan 2007.
I Axfoods livsmedelsaffärer har efterfrågan på ekologiskt också mattats av. I början av året låg försäljningen av ekomat helt stilla, efter en lång tids uppgång. Under hösten har den ökat långsamt, enligt presschefen Ingmar Kroon.
– Klimatdiskussionen har legat nere ett par år. Det påverkar om miljö- och klimatfrågor får stort utrymme i medierna. Med tanke på de senaste rapporterna om fyra graders temperaturhöjning och katastrof kanske debatten sätter igång igen. Då kan ekoförsäljningen ta ett skutt uppåt, säger Ingmar Kroon.
Störst andel ekologiskt sortiment i butikerna har Coop, med drygt 2500 varor och en försäljning på cirka 5,5 procent.
– Det är ungefär oförändrat jämfört med 2011, säger Louise König som är chef för hållbar utveckling hos Coop.
Mejerijätten Arla satsar stort på ekomjölk och målet är att fördubbla produktionen från tio till tjugo procent till år 2015. Men företaget har stora överskott av ekomjölk i år.
– Marknaden har inte utvecklats som vi hade hoppats. Det gäller detaljhandeln, den offentliga sektorn har gått bra. Nu har vi gjort förändringar i pris och design och kan se en lite förändrad trend, säger presschefen Claes Henriksson.
Totalt i Sverige sjönk ekomjölken med sju procent i detaljhandeln under de första nio månaderna i år. Skånemejerier uppger dock att företagets ekomjölk ökade med tolv procent.
På ekoorganisationen Krav hoppas Kristin Cooper att butikerna ska placera ekologiska produkter på de mest attraktiva platserna i hyllorna, för att nå fler kunder:
– När varor exponeras på bästa sätt ser vi direkt att försäljningen ökar.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen