Kultur & Nöjen

Uppdrag: Skriva hits

Att skapa musik kan vara ett kall. Det kan också vara ett beställningsjobb.
Sexton redan erfarna musiker har ägnat veckan åt att lära sig skriva hits åt andra, i en workshop på Tambourine Studios i Malmö.

I fyra rum i Tambourines lokaler sitter fyra team och filar på låtar de tillsammans skrivit utifrån beställningar från etablerade musikförlag. De jobbar på ren spekulation, men uppdragsgivarna är verkliga. Och dessa aktörer vill ha material åt sina klienter – åt tyska reggaeband och ännu okända förmågor, men också åt världsstjärnorna Shakira och Cher.
Varje grupp består av fyra musiker, med olika bakgrund och med olika huvudinstrument. Ellen Berg Tollbom, 22-årig sångerska, är en av de yngsta deltagarna. Hon har tidigare gått en utbildning hos Musikmakarna i Örnsköldsvik, men annars jobbat mycket i sin hemmastudio.
– Att vi är flera stycken som jobbar tillsammans här betyder mycket. Man lär sig tänka nytt när man är flera som kommer med input. Sedan är det bra att tempot är högt, vi tvingas kasta fram idéer. Det gör att man blir kvitt den där självkritiken som alltid gnager när man sitter hemma och pillar, säger hon.
Artister som Shakira och Cher är ständigt närvarande i en radio nära dig. Men vad är det som låter? Hur formas denna musik? Vem ligger bakom? Vem tar hem pengarna när låtarna framgångsrikt letar sig in på radiokanalernas spellistor?
Och hur ska man som ambitiös musikkreatör komma in i spelet om de här uppdragen och inkomsterna?
Christopher Dominique, musiker och musikproducent i Malmö, har en del inblick i det där. Därför tog han initiativ till denna workshop och skaffade bidrag från Kulturkraft Syd som med EU-pengar – från Europeiska Socialfonden – ägnar sig åt att skapa workshops för fortbildning inom musik, teater, dans och film.
Rent praktiskt jobbar grupperna med så kallade ”song briefs”, mer eller mindre detaljerade beställningar. De har kommit från internationella förlag, via Lars Wiggman på Mars Music i Stockholm.
– Ett förlag behöver en låt i en viss stil, med ett visst format. Det specificeras i dessa ”song briefs”, berättar Christopher Dominique. I fallet Cher var det tydligt, eftersom hon är så välkänd. Hon vill helt enkelt ha hits. Andra kan be om en blandning av Rihanna och Beyoncé.
– Annars kan en ”song brief” bestå av lite Youtubelänkar och något flummigt. Beställarna är inte musiker och talar inte i musiktermer, så ofta uppstår svår språkförbistring.
För att låtarna ska ha en chans måste de vara knutna till ett förlag och det måste finnas en färdig produktion. Inget ska vara halvdant; det duger inte med en demo.
– Svenska låtskrivare är framgångsrika internationellt eftersom de tar detta på allvar. De skickar aldrig demos, de skickar produktioner där allt utom sånginsatsen är färdigt.
Kanske något av det som teamen skapat under dessa fem dagar verkligen ges ut på den internationella marknaden, men det är inte huvudsaken.
– Detta är en workshop, betonar Christopher Dominique. Processen är viktigare än att det ska bli färdigt. Men jag uppmanar låtskrivarna att ha tempo. ”Ni ska inte tänka efter, ni ska bara göra”. I övrigt är jag här för att inspirera och säga sådant som ”den där typen av jazzackord används inte i radio så mycket just nu”.
Till vardags sysslar de sexton med pop, jazz, teatermusik, soul, folkmusik eller klassiskt. De är ambitiösa musiker, flera av dem sedan många år etablerade inom sina gebit: Gaby Ryd, Tomas Ebrelius, Tania Naranjo, Agnes Berg, Ludwig Böss, Cecilia Nordlund med flera.
Tania Naranjo är pianist och sångerska inriktad på latinjazz och konstmusik. Hon ingår i ett av de två team som nappade på Shakiras ”song brief”.
– Jag känner till hennes musikaliska bakgrund, har lite feeling för det. Så det passar mig, säger hon. Men jag är egentligen inte ute efter att lära mig skriva popmusik, jag ser det här mer som kompetensutveckling. Jag är nyfiken på allt inom musik och vill ha utmaningar.
Till sitt förfogande har deltagarna inte bara inspelningstekniker utan också tre studiomusiker som de kan använda ungefär som de vill. Dessa börjar jobba på allvar dag tre, när låtgrunderna är satta.
– Det ska fortfarande låta programmerat, men ändå ha en del organiska saker, föreslår låtskrivaren Matti Fält medan gruppen jobbar vidare på sin ”Cher-låt”.
För att tillföra det organiska finns bland annat gitarristen Mikael Gökinan på plats.
– Ni kan radera hälften av gitarrerna, det är helt okej. Klipp och klistra bäst ni vill, säger han.
Han ställer sina tjänster till förfogande, helt utan prestige. Det gör också trummisen Rasmus Svensson.
– Kanske kommer en sådan här, säger han till låtskrivarna i kontrollrummet och gör ett trumfill inne i studion där han sitter för att lägga livetrummor ovanpå det elektroniska.
– Ja, men det är bra, säger Matti Fält. Du kan inte låta bli. Trumticks!
Denna vecka handlar inte enbart om musik, workshopen handlar också om att knyta kontakter och att lära sig begripa branschen.
– Sådana här grejer behövs alltmer. Vi behöver nätverka och dela med oss, säger Buster Blaesild.
Gå till toppen