Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Är novelloperor den nya given?

Hur ser en opera ut i framtiden, hur låter den? Nya generationer ska övertygas om att musikdramatik kan ha en angelägen konstnärlig/existentiell laddning. Svaret, om det finns, är förstås inte entydigt eller enhetligt. Gamla institutioner bär på sin slitstarka 1800-talskappsäck. Det nya bagaget ryms i en minimal bag. Vilken förnyelse behövs för att väcka anklang hos en större och yngre publik?
Emma Lyrén i ”Gåvan” på Malmö opera.Bild: Petra Carlsson Thyrvin
Någonstans måste man börja. Varför inte som på Operaverkstan i Malmö? Här har Maria Sundqvist alltid gått i spetsen för lyckade former av opera för barn och unga vuxna, alltid öppnat en teaterns varma famn och förmedlat idéer om vad musik med text kan skänka av upplevelse och fantasistimulans.
I den nya given ”Gåvan” fungerar Operaverkstan som ett laboratorium, en workshop för oerfarna tonsättare vid utbildningens slut och arbetslöshetens inträde. Tonsättarna följer masterutbildningen i komposition på Musikhögskolan och kommer från tre länder: Italien (Fabio Monni, Alessandro Perini), Litauen (Mantas Savickis), Sverige (Magnus Karlsson). De har haft ett tematiskt riktmärke, just ”en gåva”, och har fått samarbeta med två librettister (Petra Carlsson-Thyrvin, Jonas F Bernander) och en erfaren regissör (Elisabeth Linton).
Resultatet är fyra operor på cirka 15 minuter, novelloperor kanske man kan kalla dem, i tur och ordning ”Den tidlösa/största/odugliga/dödliga gåvan”. Att döma av handlingsbeskrivningar och klingande smakprov är de ganska olika i stil och attityd, även om en bardisk och en soffgrupp utgör en enhetlig scenografi. I det givna formatet är det lättare att undvika spänningsfall och krångel.
Ett recept på hur man lagar till en lyckad opera tycks lika svårdefinierat som begreppet ”god akustik”. Alltför enkelt vore att säga: musikaliskt givande scener, dramatisk spänning, bra roller. Men ändå…
Sedan operetten kreperat och den modernistiska attityden exkluderat är det mest musikaler som fått breda, ibland men dock inte alltid lättköpta framgångar. Den seriösare musikdramatiken står inför utmaningen att lansera ett alternativ som ändå tar vara på operatraditionen och sätter människan i centrum.
Operaverkstans workshop ger de inblandade större frihet än vad en normal institutionsbeställning hade gjort. De har fått pedagogisk och dramaturgisk instruktion, kunnat diskutera med textskaparna och samarbeta med ett knippe högprofessionella sångare och en instrumentalensemble. Efter två års förarbete kan nu den fyrfaldiga ”Gåvan” skänkas åt publiken.
Den inledande undringen kvarstår förstås. ”Gåvan” är inte svaret utan en del av själva frågan. Det är vägen som är mödan värd …
Gå till toppen