Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

”Årets designbyrå” till Skåne

Medan reklambyrån Hilanders nyligen stängde i Malmö för att satsa i Stockholm gör Stockholmsbyrån Neumeister tvärtom.

Peter Neumeister från Staffanstorp är tillbaka i Skåne. Tvärtemot andra byråer i branschen som stänger ner i Skåne väljer Stockholmsbyrån Neumeister att satsa i regionen.Bild: Foto: Lars Brundin
– Jag älskar David mot Goliat-relationen där man utmanar underifrån, säger Peter Neumeister.
Han startade varumärkes- och designbyrån Neumeister för sex år sedan. Byrån har jobbat med stora kunder som Elgiganten, Lantmännen, Posten och Spendrups. I februari i år utsågs de till ”Årets designbyrå” av analysföretaget Regi. Efter utnämningen förlorade de tre upphandlingar på raken.
– När vi fick priset såg jag ett lysande år framför mig och omedvetet tror jag att jag tillät mig att slappna av. Det får man aldrig göra i den här branschen.
Vändpunkten kom när byrån återigen förlorat en upphandling och varumärkesansvarige hos den förlorade kunden, Ulf Renée på Axfood, kom förbi och berättade varför han valde konkurrenten.
– Efter det har vi vunnit varenda pitch, däribland Malaco Leaf och det amerikanska fastighetsbolaget Pembroke, säger Peter Neumeister.
Peter Neumeister är ursprungligen från Staffanstorp men utbildningen till grafisk formgivare gick han i USA. Efter skolan jobbade han några år på byrån CKS Partners som juniordesigner. Arbetsgruppen han ingick i hjälpte Apple och Pixar med sina varumärken, bland annat med att designa visitkort, förpackningar, webb och butiker.
– Det jag lärde mig på CKS var att en varumärkesstrategi inte får vara en lösnäsa, den måste hänga ihop med allt bolaget är och står för.
Ett av skälen till att han väljer att öppna byrå i Skåne är att flera av de stora kunderna finns i regionen. Dit hör till exempel Malaco Leaf, Koenigsegg och Lindahls Mejeriprodukter som ägs av Skånemejerier. Men hjärtebarnet är Skånetrafiken.
– Skånetrafiken är min baby, det var det första projektet jag gjorde när jag flyttade hem från San Francisco. Jag har utvecklat mönstret på bussarna med pilarna som på ett enkelt sätt kommunicerar att man tar resenären från a till b, säger han.
Den vanligaste varumärkesstrategin är att plocka ut och lyfta fram det som ett företag gör bäst. Men ibland gillar Peter Neumeister att göra tvärtom, gräva i det som är akilleshälen och vända den till något positivt. Det händer att han även gör det i sitt vardagsliv. Hemorten Staffanstorp är numer känd som ”Skånes Las Vegas” bland hans bekanta i Stockholm.
– När jag lämnade USA flyttade jag till Stockholm och under min första tid där hände det att jag fick gliringar för att jag är från landet i Skåne. Så då tänkte jag att jag skulle skoja till det och spänna bågen lite.
Bågspännandet har resulterat i ett antal besvikna sms från Stockholmsvänner som passerat Staffanstorp på väg från Sturup.
– Det har väl hänt att jag har sagt att Lund och Malmö bara är förorter till Staffanstorp, säger Peter Neumeister med ett rävliknande leende.
I samband med att han startar byrån i Malmö flyttar han tillbaka till Skåne.
– Jag kommer att bo hemma hos föräldrarna tre till fyra dagar i veckan. Jag väntar med att skaffa något eget, för jag vill inte dra på mig för mycket kostnader nu i starten, säger han.
I samma sparanda väljer han att i ett inledningsskede hyra in byrån på 25 kvadratmeter i produktionsbolaget Lucky days lokaler.
– Visst finns det en överetablering av byråer i Malmö när det går som det gör med byråer som Hilanders. Även om jag ser stor potential i marknaden här nere så vågar jag inte skriva kontrakt på 300 kvadrat och anställa 15 personer på en gång, utan det får ske successivt, säger Peter Neumeister.

Neumeister

Strategisk varumärkes- och designbyrå som startades av Peter Neumeister för sex år sedan i Stockholm.
Omsätter 16 miljoner kronor i år på 15 anställda.
Jobbar med företag som Gunnarhögs Gård, Lindahls, Vitamin Well, Elgiganten, Campbells, Malaco Leaf, Pembroke, Nosh and Chow, Berns och Reztart.
Utsågs till ”Årets designbyrå” i år av analysföretaget Regi.
Gå till toppen