Kultur & Nöjen

Sjunger för gränslös framtid

I framtiden finns inga gränser. Alla kan röra sig fritt över världen och själva välja var de vill bo. Och ingen känner längre till det ordet flyktingförvar.

Musikalen om papperslösa flyktingars upplevelser har premiär på torsdag.Bild: Amelie Herbertsson
Så ser det ut i ”No Border Musical” som har premiär på Bastionen i Malmö i kväll. Musikalen har vuxit fram under två års tid och är ett samarbete mellan Teater Interakt och Asylgruppen. Den utspelar sig år 2032 i en gränslös fantasivärld.
– Vi vill ha en värld utan förvar, utan gränser, där alla har samma rättigheter och friheter och folk inte frågar ”Var kommer du ifrån?”. Vi i musikalen har den drömmen, men jag vet inte vad andra tycker, säger Tufan Azimi som är en av skådespelarna.
Han har jobbat med musikalen i ungefär ett år. Innan dess var han papperslös, gömd och rädd.
– Jag levde under jord i arton månader. När jag hittade Asylgruppen sa de att de skulle ha en musikal, och att jag borde komma dit och se om jag var intresserad. Jag gick dit tre gånger och märkte att det handlade om vår situation, om våra liv. Så jag fortsatte.
Parallellt med den fiktiva historien om framtiden berättas verkliga minnen från den tid som är här och nu – upplevelser av att behöva lämna sitt land, av att ta sig igenom den stora kontrollapparat det innebär att komma till Europa, och av att leva som papperslös. Manuset har arbetats fram kollektivt och bygger på texter som samlats in från alla som är med.
– Många saker som händer på scenen är våra upplevelser som vi har haft längs vägen. När man är papperslös är man alltid rädd. Man känner sig aldrig fri. Man är ute. Det är många som inte vet hur papperslösas vardag ser ut. Som inte ens vet vad Dublinförordningen är, säger Tufan Azimi.
Hur är det att spela sina egna svåra upplevelser?
– På ett sätt är det lite jobbigt när vi spelar. Jag tänker på orättvisor och varför inte jag, som andra, har haft ett bra liv. Men det är viktigt för att andra ska förstå hur det är med flyktingars rättigheter.
Det blev just en musikal för att det kändes som ett bra sätt att arbeta med tunga frågor på ett inte lika tungt sätt.
– I en musikal får det vara smörigt och storslaget, det får vara allt. Och vi har redan berättat om det här på andra sätt så många gånger. Men ingen lyssnar, säger Sara Larsdotter från Teater Interakt.
Varför inte det?
– Det är en svår fråga. Men dels är det många som tjänar pengar på att behålla den här uppdelningen mellan människor. En stor del av Europas arbetskraft är ju faktiskt papperslösa, som utför jobb för väldigt lite pengar. Och många har aldrig stått öga mot öga med en person som är i en akut situation på grund av hur migrationspolitiken ser ut.
Gå till toppen