Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nyårskonserten fyller trettio

På tisdag är det återigen dags för en glittrande nyårskonsert med Nyårssymfoniorkestern – den 30:e i ordningen.
På repertoaren står bland annat uppträdande av årets Jenny Lind-stipendiat, violinsolo och idel festliga nyårskompositioner.

Scenen på Lunds stadshall står tom så när som på dirigenten Kjell-Åke Bjärming och pianisten Hans Pålsson. Böjda över en ostadig pianopall försöker de febrilt laga det som lagas kan innan repetitionen av årets Nyårskonsert drar igång. Strax därefter fyller orkestern upp stolarna på scenen och ljuv symfonimusik sprider sig längs publikraderna. Att de är rutinerade är ingen överdrift.
Årets Nyårskonsert går av stapeln på nyårsdagen. Trots detta har upplägget inte förändrats nämnvärt sedan Kjell-Åke Bjärming startade traditionen 1983, då som rektor för Kulturskolan i Lund.
– Jag har gått in på svårare verk än vad jag började med, men redan då var det wienermusik som gällde. Det är bara lite högre klass nu, säger han.
En väsentlig skillnad i upplägget blev det dock 2001 då Lions tog över arrangörspinnen från Kulturskolan och Kjell-Åke Bjärming, som dock blev kvar som dirigent. I samband med detta började man även att bjuda in årets Jenny Lind-stipendiat. 2001 var också året då pianisten Hans Pålsson, professor vid Musikhögskolan i Malmö och känd för sin medverkan i programmet ”I döda mästares sällskap”, knöts till ensemblen.
Trots att det gått så många år sedan starten tror han inte på för stora ändringar vad gäller konsertupplevelsen.
– Jag tror att många i publiken kommer tillbaka år efter år och förväntar sig vissa saker så vi försöker oss inte på en massa experiment. Ibland har vi tänkt att vi kanske skulle ändra på upplägget, men då har det blivit rena ramaskriet, säger Hans Pålsson.
Trots ett oräkneligt antal spelningar på sitt cv tillhör årets nyårsrepertoar en av Hans Pålssons toppfavoriter, något som beror på att favoritkompositören Ludvig van Beethoven finns med i programmet.
– Beethoven är en av mina favoriter. Alla aspekter finns med i hans värld – från det våldsamma till det mest förfinade och det är väldigt roligt att spela.
Och nog ser han ut som Beethoven vid sitt piano när han, med fokuserad blick, låter fingrarna flyga över tangenterna och det ostyriga vita håret fladdrar i takt med ackorden.
Nyårsdagens spelningar är så gott som utsålda och Kjell-Åke Bjärming hoppas att traditionen med nyårskonserten ska leva kvar ett bra tag framöver.
– Så länge det finns ett stort publikintresse och Lions står som arrangörer så hoppas jag att vi ska hålla på i många år till.
Gå till toppen