Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Mooms-teatern vill se världen

De kommande åren siktar Moomsteatern i Malmö på en internationell etablering.
Och intresset från utlandet är stort.

Teatern har redan provat på det internationella teaterlivet och turnerat i länder som England, Skottland, Slovenien, Tyskland, Belgien, Finland och Litauen.
Men det var efter en föreläsning i Washington i höstas som tankarna på ett ökat internationellt fokus tog fart, berättar teaterns konstnärlige ledare Per Törnqvist:
– I september var jag i Washington och föreläste på ett stort konvent för teaterledare som håller på med det som vi gör, kultur med människor med funktionsnedsättningar. Och det har gett oerhört många kontakter, och presumtiva samarbetspartners, både i Europa och i länder som Mexiko, Japan och Singapore.
Moomsteaterns verksamhet är en förebild för många andra länder. Intresset är stort och studiebesök och frågor från utlandet är vardagsmat, berättar Per Törnqvist.
– Men det ska bli mycket mer utvecklat. Vi håller på att internationalisera vår teater, vi ska vara en internationell teater med Malmö som bas.
Den internationella satsningen kretsar kring flera, mångåriga projekt och rör både turnéverksamhet och kunskapsutbyte. Och den innebär att teatern måste hitta nya uttrycksformer:
– Ja, så är det. Vi måste arbeta med ett material som är i princip språklöst. Och man kan tänka sig samarbete med teatrar som har teckenspråk eller dans som uttrycksmedel. Då får vi flera olika konstspråk och då blir det spännande, säger Per Törnqvist.
Men den internationella satsningen kommer inte igång omedelbart. Nu väntar premiären av vårens uppsättning, ”Gökboet”, den 9 februari.
Till hösten ska Moomsteatern spela en ny pjäs med titeln ”Mannen utan riktning” baserad på Dantes ”Den gudomliga komedin”. Med den ska Moomsteatern också åka på Sverigeturné med Riksteatern våren 2014. Men tanken är att den också ska kunna spelas på turné utomlands.
Den görs i samarbete med Pelle Öhlund och Nina Jemth och liksom deras förra samarbetsprojekt, uppsättningen ”Compagnie of Strangers” 2010, bygger den på ett starkt visuellt formspråk för att kunna spelas även utomlands.
Gå till toppen