Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ständiga reor pressar butiker

Reorna är här för att stanna. Håller konjunkturen i sig kommer än fler butiker att starta rean före jul. Det menar Johan Anselmsson, docent i marknadsföring vid Ekonomihögskolan i Lund.

Bild: Arkivbild
De senaste veckorna har reaskyltar prytt butikernas fönster, några kom upp redan före jul medan andra dröjde till mellandagarna. När Svensk handel frågade sina medlemmar före jul hur de skulle göra med årets rea svarade fem procent att de skulle starta den tidigare än normalt.
– De senaste åren har vi sett hur reorna startar tidigare och tidigare och att de förekommer oftare och oftare. Dessutom pågår det medlemsreor som den vanliga kunden inte vet om. Jag är medlem i en butik som skickar sms och berättar om medlemsrabatter. Jag tyckte nästan synd om de andra kunderna när jag handlade senast, berättar Johan Anselmsson.
Han har forskat om reor och i samband med det pratat med butiksägare om fenomenet. Han har stött på exklusiva butiker som inte behöver rea för att deras varor går åt ändå och butiker som knappt säljer ett klädesplagg från slutet på november till mellandagsrean för att kunderna väntar på de sänkta priserna.
– De ständiga reorna har nästan blivit som en ond cirkel, säger Johan Anselmsson. Kunderna börjar betrakta reapriset som det ordinarie priset. På ett sätt kan det gynna konsumenterna, men i förlängningen leder det till att butikerna får mindre marginaler och då måste de spara på till exempel personal.
Risken är stor att servicen försämras och att kvalitén på kläderna blir sämre, säger han och drar en parallell med livsmedelsindustrin.
– Trots att vi har mer pengar att lägga på mat än till exempel på 1970-talet så väljer vi oftast den billigaste produkten och ser inte att den kanske innehåller mer vatten än den som är något dyrare. Vi är inte så bra på att bedöma kvalité.
Förutom de traditionella sommar- och mellandagsreorna har det dykt upp reor på alla möjliga tidpunkter under året. De senare är mer en frukt av konjunkturen än de traditionella reorna.
– Men de lär bli svåra för butikerna att slopa även när tiderna blir bättre. Kunderna har helt enkelt vant sig vid rabatterna och butikerna vågar inte släppa något som de tror har fungerat.
Johan Anselmsson säger också att om man tittar på försäljningssiffrorna i stort ser detaljhandeln ut att må bra, men när man tar med i beräkningen att det bara blir fler och fler som ska dela på konsumtionskakan ser det inte lika bra ut längre.
– Inte minst i Malmö finns en så stor nyetablering av butiker att risken är stor att flera måste slå igen och då måste de ha en utförsäljning.
Lena Larsson, vd för HUI Research, säger också att finns en fara att de ständiga reorna urholkar klädbranschen.
– Vi har redan sett hur elektronikbranschen påverkats. Det är visserligen lättare att göra prisjämförelser på elektronikvaror än på kläder. Men efter en tuff klädhöst är det risk att handlarna drabbas av lite panik och tävlar om vem som är först med att rea.
Mellandagsrean är väldigt viktigt för klädbranschen, det är den som brukar rädda decembersiffrorna. Hur det gick i fjor står klart om några veckor.
Gå till toppen