Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

14 minuter inte sent nog

Trafikverket basunerade tidigare i veckan ut att förseningarna har minskat. Förändringen beror dock mest på ett nytt sätt att räkna.

Stopp i tågtrafiken vid Arlöv.Bild: Arkivfoto: Bengt Arvidson
Tidigare har ett tåg som anländer till slutstationen fem minuter efter utsatt tid räknats som försenat. Trafikverket har nu höjt gränsen till 15 minuter. Dessutom räknas inte längre inställda tåg med i statistiken.
–Det är i linje med hur man presenterar statistiken inom hela Europa, säger Caroline Ottosson, chef för trafikledning på Trafikverket, till SVT.
Med de nya mätmetoderna beräknas punktligheten för svenska persontåg under 2012 till 96,9 procent, en ökning jämfört med 96,2 procent 2011.
Om man i stället räknar tåg som försenade om de anländer fem minuter efter utsatt tid sjunker punktligheten rejält. Någon jämförelse är inte möjlig att göra för 2012 då den statistiken aldrig har beräknats med den gamla metoden. Om man tittar på 2011 syns det dock hur pass mycket bättre de nya siffrorna får statistiken att verka.
2011 anlände 87,1 procent av persontågen i tid om man räknar med fem minuter som en försening. Jämfört med den ovan nämnda siffran på 96,2 för det året innebär de nya mätmetoderna alltså en förändring på cirka nio procentenheter.
Noterbart är att godstrafiken inte verkar ha gynnats av de nya mätmetoderna. Siffrorna för 2011 där förseningarna tillåts vara upp till 15 minuter ger en punktlighet på 76,5 procent. Med den gamla mätmetoden var motsvarande siffra 76,2 procent.
Gå till toppen