Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förarfel orsak till masskrocken

Systemet som hade minskat konsekvenserna av masskrocken på Tranarpsbron finns redan, men få åkare väljer att köpa det till sina lastbilar.

– Köper man ett tungt fordon för en miljon, kanske en och en halv miljon, är kostnaden för radarvarning med automatisk nödbroms peanuts, säger Claes Tingvall, Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör.
Bland annat Mercedes och Volvo har det som tillval idag på sina senaste lastbilsmodeller.
Från och med november 2015 blir det lagkrav att det ska finnas på alla nya, tunga fordon i Europa.
– Jag körde en vanlig personbil, en ny Volvo V40, i dimma häromdagen med det här systemet, berättar Claes Tingvall. Och radarn fångade in och bromsade bilen innan jag själv upptäckte ett annat fordon framför mig. Det var en fantastiskt känsla.
Trafikverket har en regelbunden dialog med fordonstillverkarna Volvo och Scania om säkerhet.
– Alla är överens om att branschen skulle vinna mycket på teknikutveckling på säkerhetsområdet. Tekniken finns idag, men tyvärr är de som köper fordonen inte lika intresserade, säger Claes Tingvall.
– I personbilar slår säkerhetsteknik igenom snabbare eftersom det är ett konkurrensmedel. Då är lagstiftning för nya, tunga fordon enda vägen, även om det tar tid att få det på alla ute i trafiken.
Däremot tänker Trafikverket inte gå tillbaka till lagstiftarna om utökade krav på vinterdäck på tunga fordon, som sedan årsskiftet måste ha de på drivhjulen när det är vinterväglag.
– Vinterdäck på styraxeln och på släpet har inte mer än marginell nytta för säkerheten när det är halt, säger Claes Tingvall.
Polisen, som inlett utredningen av masskrocken på E 6 i veckan, har inte heller hittat något fordon, ingen lastbil eller personbil av de sjuttiotal som var inblandade i olyckan, med olagliga däck.
Däremot har man noterat höga farter när man läst av lastbilarnas färdskrivare.
– I en av de första lastbilarna som krockade visade färdskrivaren 90 km/tim, säger Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne. I flera andra har vi sett hastigheter på mellan 80 och 90 km/tim.
Enligt Erling Andersson var också den lagliga maxfarten 80 km/tim för tunga fordon med släp mycket olämplig i tisdags.
– Det snöade, var dimma och fem minusgrader.
-Ingen borde bli överraskad av att det kan vara halt i sådant väder. Olyckan på Tranarpsbron berodde på förarfel, alldeles för höga hastigheter och för korta avstånd med tanke på vädret.
Erling Andersson tycker att tunga fordon generellt kör för fort.
I fjol togs över 6 000 tunga fordon som körde för fort på E 6 vid Malmö och Helsingborg.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen