Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fyra av tio kör för fort

Det gick fort vid masskrocken på Tranarpsbron. En ny undersökning visar att fyra av tio lastbilschaufförer kör för fort.

De flesta inblandade fordonen i olyckan på Tranarpsbron var lastbilar eller dragbilar med trailer. Enligt polisens preliminära undersökning var det en krock mellan tre lastbilar som startade händelseförloppet. En person omkom, 52 fick föras till sjukhus och totalt 71 fordon var involverade. Det var glashalt och extremt dålig sikt på grund av dimma vid tillfället.
– Med tanke på omständigheterna kan man konstatera att man kört för fort och haft för korta avstånd. På en motorväg är det skyltat 110 som högsta hastighet, men man måste anpassa farten, säger Arne Davidsson, polisens utredningsledare.
För ett år sedan fick Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen i uppdrag av regeringen att undersöka trafiken på de större svenska vägarna. I höstas genomfördes den del som fokuserar på godstransporter med tunga lastbilar.
– Det är ett uppdrag som gäller hela regelefterlevnaden i yrkestrafiken, säger Maria Åkerlund på Transportstyrelsen.
De uppgifter som redan presenterats visar att majoriteten av de kontrollerade lastbilsförarna på svenska vägar hade sina körkort och tillstånd i ordning.
– När det gäller lastbilarna var nykterheten hundra procent i den här mätningen, säger Maria Åkerlund.
Resultatet var sämre när det gäller att hålla hastigheten - fyra av tio kontrollerade chaufförer körde för fort vid kontrolltillfället. Omkring hälften hade inte heller följt bestämmelserna för hur länge yrkesförare får sitta bakom ratten och hur länge de ska vila. Det är en förbättring jämfört med tidigare års mätningar.
– Det har en stor inverkan på trafiksäkerheten, inte minst under den här årstiden. Man blir inte observant och reagerar inte lika fort, säger Anders Arvidsson, expert på yrkestrafikfrågor hos Rikspolisstyrelsen.
Johan Lindström, vd för Sveriges åkeriföretag, tror att siffrorna kan förklaras med stress och höga krav från transportköparna men även av en felaktig attityd hos vissa chaufförer.
– Det har skett en förbättring och jag menar att det går åt rätt håll, säger han
Det fanns inga skillnader mellan svenska och utländska förare när det gäller tillstånd eller vilotider. Däremot fick fler svenska lastbilar anmärkning för fordonets skick. Det som undersöktes var utrustning som belysning, bromsar och styrning. En viss del av skillnaden kan förklaras med att hårdare krav ställs på de svenska lastbilarna. Polisen saknar möjlighet att anmärka på en utländsk lastbil med mindre felaktigheter som till exempel trasig skyltbelysning.
Kombinationen av bristande utrustning, för lite vila och höga hastigheter kan få förödande konsekvenser, enligt Anders Arvidsson. Speciellt när det är vinter med halt väglag och dålig sikt.
Sedan nyår ska alla lastbilar ha vinterdäck på de drivande hjulen. Rikspolisstyrelsen var remissinstans när lagen drevs igenom.
– Vi ville gå ett steg längre. Att man skulle ha vinterdäck på samtliga hjul på dragfordon och släp, säger Anders Arvidsson.
I mars presenteras resultatet av undersökningen tillsammans med förslag till nya kontrollsystem och eventuella lagändringar.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen