Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Städerskan ej längre misstänkt

Kvinnan som fanns i det tåg som körde in i ett hus vid Saltsjöbanan är inte längre misstänkt för brott, uppger åklagarmyndigheten. Brottsrubriceringen kan komma att ändras till arbetsmiljöbrott.

Tisdagens tågolycka i Saltsjöbaden utanför Stockholm där ett tåg körde med hög fart rakt in i en bostadsfastighet.Bild: Foto: Anders Wiklund/Scanpix
– Det finns inte längre skäl att misstänka henne för något brott, säger kammaråklagare Pär Andersson.
– Vi har gjort husrannsakan hemma hos den här kvinnan och vi har hållit förhör med anhöriga. Vi har förhört alla som talade med kvinnan efter kraschen. Sammantaget gör det att det inte längre finns misstanke att tro att hon medvetet kört iväg med tåget.
Enligt Pär Andersson talar allt för att det varit fråga om en ren olycka där flera tillfälliga och olyckliga omständigheter gjort att kvinnan fått tåget i rullning i samband med städningen.
"Den tekniska utredningen visar att det funnits flera allvarliga säkerhetsbrister kring tåget och uppställningsplatsen. Flera omständigheter talar nu för att tåget kan ha kommit i rullning genom en olyckshändelse", skriver åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
Tillståndet för den skadade kvinnan är fortfarande allvarligt men stabilt. Polisens presstalesman Lars Byström är därför osäker på när förhör kan hållas. Men så snart hon har hörts kan brottsrubriceringen komma att ändras till arbetsmiljöbrott, skriver åklagarmyndigheten.
– För mig är det uppenbart att det finns skäl att låta förundersökningen omfatta misstänkt arbetsmiljöbrott, sade förre överåklagare Sven-Erik Alhem tidigare i dag till TT.
Han var då noga med att påpeka att det fortfarande var omöjligt att uttala sig i skuldfrågan, men tyckte ändå att utredningen borde omfatta arbetsgivarens eventuella ansvar för olyckan.
Tidigare i veckan var Anders Lindström, vd för Storstockholms lokaltrafik (SL), väldigt tydlig med att ett tåg inte kan starta av misstag.
– Nej, det måste finnas en aktiv handling. Du måste ha ström, du måste använda en spak så att tåget går fram och ha koll på det som heter dödmansgrepp, var hans budskap då.
Samma morgon som olyckan skedde sade SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg till TT att "tåget stals ur depån". Tomas Hedenius på Arriva sade till Aftonbladet att "det var en städare som tog tåget".
– Vi beklagar djupt att vi gjorde det uttalande vi gjorde, sade Suss Forssman Thullberg till TT tidigare i dag.
Även tågoperatören Arriva beklagade då att städaren pekats ut.
– Vi borde varit tydligare med att säga att det är fullt möjligt att det är en olyckshändelse, säger kommunikationschefen Tomas Hedenius.
Efter beskedet om att städerskan inte längre är misstänkt för brott och att mycket talar för att det var en olycka vill SL inte alls kommentera händelsen.
Pressekreteraren Jesper Pettersson säger att det är oerhört beklagligt att kvinnan pekades ut i ett tidigt skede för att ha stulit tåget.
– Men utredningen är inte klar. Vis av den här erfarenheten kan vi naturligtvis inte kommentera någonting kring det som är kvar av utredningen, säger han.
Såsom uppdragsgivare är Arriva ansvarig för arbetsmiljön.
– Åklagarens pressmeddelande bekräftar det vi har sagt, att det är fullt möjligt att det var en olyckshändelse, säger Arrivas Tomas Hedenius sedan det blivit klar att misstankarna skrivs av.
Men hur kan det hända? Ska ett tåg kunna rulla igång av olyckshändelse?
– Självklart ska sådant här inte kunna inträffa. Ett tåg ska inte köra in i ett hus var det än befinner sig.
Hur händelseförloppet har sett ut, om rutiner brustit, ber Hedenius att få återkomma till när polisutredningen är klar.
– Vår bild börjar klarna kring vad som kan ha hänt men den kunskapen delar vi med oss av till polisen, säger Hedenius, som inte vill spekulera om vad följderna blir om företaget har brustit.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen