Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Hur trafiksäker är din nya bil?

– Den har bra krockegenskaper, toppbetyg i Euro Ncaps krocktest. Det var ett av kriterierna när jag valde den. Dessutom la jag till en del extra säkerhetstutrustning, som autobroms, ljus som bländar av och på automatiskt och kurvljus.

Lars Ekman, trafiksäkerhetsansvarig i Skåne, Blekinge och de tre Smålandslänen Kalmar, Kronoberg och Jönköping, valde nya Mercedes B-klass när han bytte bil i fjol eftersom han ville ha en säker bil.Bild: Foto: Lasse Holmström
Var köpte du den och vad fick du ge?
– På Hedin Bil i Kristianstad. Den kostade runt 300 000 kronor.
Vad hade du innan?
– En Volvo V50 diesel, den bästa bil jag dittills haft.
Kör du mycket?
– Till och från jobbet cyklar jag nästan alltid. Tjänsteresor gör jag med tåg. Bilen har vi mest för att köra till vänner och barn, på semestern, ut i naturen eller upp till Immeln där vi har vår båt. Sammanlagt blir det väl runt 1 500 mil om året.
Du är ansvarig för trafiksäkerheten i Skåne, Blekinge, Kronobergs, Kalmar och Jönköpings län. Hur såg det ut förra året på vägarna?
– Ett hyfsat år. Preliminärt omkom 296 i trafiken i hela landet, varav 29 i Skåne. Den näst lägsta siffran historiskt. Bara 2010 har varit det lägre i modern tid.
– Det som oroar är antalet omkomna och allvarligt skadade oskyddade trafikanter, gående och cyklister. Tyvärr händer det inte så mycket för dem. Vi och kommunerna måste titta på hur vi ska få ner dessa olyckor.
Till exempel hur?
– Hjälmanvändningen måste upp bland cyklisterna. Än är inte den tillräckligt hög för att vi ska få acceptans för en hjälmlag som gäller alla, inte bara barn och ungdomar under femton år som idag. Lyckades vi hantera rökningen och lyckades vi få i stort sett alla att använda bältet i bilen så borde vi väl kunna få cyklister att använda hjälm.
– Fler cyklister måste använda ljus när det är mörkt. Att man själv ser behöver inte betyda att man syns. Alla har väl suttit i en bil och sett hur dåligt gående och cyklister syns i mörker, Ljus och reflexer är ingen rocket science. Själv har jag en navgenerator och har alltid ljuset på när det är mörkt.
– Dessutom måste vi fortsätta arbeta med en säkrare trafikmiljö för gående och cyklister, separera och anpassa hastigheterna för de oskyddade.
Vad har ni på gång i trafiksäkerhetsarbetet i Skåne i år?
– Vi fortsätter med E 22. Nästa etapp som blir klar är Rolsberga-Fogdarp. Vi jobbar också med att göra 2+2-väg på länsväg 108 mellan Klågerup och Holmeja.
– Sedan fortgår arbetet med att trafiksäkra sidoområden på vägarna och att se över hastighetsgränserna. En sänkning från 50 till 40, från 70 till 60 och 90 till 80 har stor betydelse för konsekvenserna av en olycka. Jag tror också vi börjar få acceptans för de nya gränserna.
– Vi får också titta på hur vi ska lösa problemet med att så många lastbilar välter, till exempel i Maglarps-rondellen på E 6 vid Trelleborg. På något sätt måste vi få ner hastigheten när de kommer från motorvägen.
Till sist, Lars: Vad hade du köpt om du hade haft obegränsat med pengar?
– En laddhybrid. Det tror jag är det bästa för miljön den närmaste framtiden, men än så länge är de lite för dyra för en vanlig tjänsteman ...
FAKTA/Lars Ekman
Ålder: 56 år.
Yrke: Regional målstrateg för trafiksäkerhet på Trafikverket Syd.
Familj: Gift med Katarina, tre vuxna barn.
Bor: Villa i Kristianstad.
Bil: Mercedes B180 CDI (diesel) årsmodell 2012.
Intressen: Familjen, natur och musik, spelar trummor.
Gå till toppen