Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Håller inte för fotots finrum

”Girl Culture”. Fotografins rum, Kommendanthuset, Malmö museer t o m 14 april.

Deltagare i Fitness America-tävlingen poserar på Redondo Beach i Kalifornien.
Tjejers kroppar är som en tavla på vilken de uttrycker sin identitet, sin osäkerhet, sina ambitioner och sin kamp – ”på den skrivs många av vår kulturs motstridiga meddelanden om kvinnlighet, stryks över och skrivs om igen”.
Det konstaterar Lauren Greenfield i den korta text som inleder utställningen ”Girl Culture” i Fotografins rum på Malmö museer och förväntningarna är stora på den amerikanska fotografen som i dag ses som en av våra stora samtidsskildrare och som fått stor uppmärksamhet, inte minst efter hennes prisade dokumentärfilm ”Drottningen av Versailles” som Sveriges Television visade härom veckan.
Förväntningarna är stora när hon nu ska avslöja ”tjejkulturen”. Men trots stora ambitioner kommer de på skam. Texten behövs om vi ska förstå och bli berörda. Den fotografiska kraften saknas, den som finns i många av Diane Arbus, Mary Ellen Marks och Sally Manns bästa bilder. Jämförelsen kanske är orättvis, men många vill se Lauren Greenfield som en arvtagerska till dessa.
Berättelsen om dagens tjejkultur spretar. Ibland lyckas Lauren Greenfield komma nära i sina porträtt men ofta nöjer hon sig med att på avstånd registrera vad som händer. Som reportagebilder kan de vara avslöjande, men för att klara att hänga i ”fotografins finrum” krävs mer.
Jag har svårt att se avsändaren och vad det är för historia hon egentligen vill förmedla. Kanske är det en generationsfråga? Kanske handlar det om hängningen av ”Girl Culture” på Malmö museer som känns lite passé med halvstora inramade fotografier på rad?
Hur bilder visas är i dag (nästan) lika viktigt som vad som visas. Och var.
Det ska bli spännande att se vart den sjätte upplagan av skånska biennalen ”Fotografi i fokus”, som nu tjuvstartar med Lauren Greenfield, tar oss denna gång. Det ska också bli intressant att se vad som händer med planerna på inte bara ett rum utan ett 12 000 kvadratmeter stort magasin för fotografi i Malmö hamn.
Att allt är möjligt om man siktar på stjärnorna visar Stockholm.
Man kan tycka vad man vill om amerikanen David LaChapelle vars iscensättningar nu fyller Fotografiska, men ingen går oberörd över tröskeln till hans färgstarka fantasivärld. Och det är med skräckblandad förtjusning man närmar sig mötet mellan den japanske fotografen Nobuyoshi Araki och den svenske konstnären Anders Zorn på Thielska Galleriet – klassiska etsningar i tät salongshängning och samtida fotokonst helt uppåt väggarna.
Gå till toppen