Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Fortkörare misstänks för brott

Två okända personbilar kan indirekt ha utlöst masskrocken på Tranarpsbron – och försvunnit efteråt.
Polisen söker nu dem samtidigt som man misstänker elva lastbilsförare för brott.
De körde alla i 70– 90 kilometer/timmen i tät dimma och halka.

Allt tyder på att det var två ännu oidentifierade personbilar som utlöste masskrocken på Tranarpsbron i januari då en person omkom och 27 skadades.Bild: TV2 Danmark
– Att lastbilarna körde så fort när 30 hade varit en lagom hastighet måste bedömas som vårdslöshet i trafik, säger Arne Davidsson, processledare för trafikutredningar vid trafikpolisen i Skåne.
Problemet är att begreppet vårdslöshet i trafik aldrig har prövats i högre instans när det gäller om bristande hänsyn till väglag och väderlek kan bedömas som brottsligt.
Därför har polisen garderat sig med misstanke för ”ej anpassat avstånd till framförvarande fordon” enligt trafikförordningen.
En personbilsförare är misstänkt för vårdslöshet i trafik utifrån vittnesuppgifter från olyckan.
Dessutom är en lastbilschaufför misstänkt för vållande till annans död. Hans lastbilsläp klämde ihjäl en lastbilschaufför från Litauen som gått ut på bron för att varna andra.
En eller två personer misstänks också för vållande till kroppsskada i samband med krockar bland de 74 fordon som var inblandade i olyckan.
Polisutredningen om en av de största trafikolyckor som någonsin inträffat i Sverige börjar nu bli klar. I utredningen finns nya vittnesuppgifter om två personbilar som indirekt kan ha utlöst seriekrocken.
– Tydligen stod de stilla i vänster körbana i norrgående riktning på bron efter någon slags incident. Det var de som fick den första lastbilen att bromsa in och få sladd. När olyckan var ett faktum var bilarna borta, säger Arne Davidsson.
Förarna är inte misstänkta för något. Men polisen vill ändå gärna ha kontakt med dem.
Den första lastbilen hade utan problem kunnat bromsa in inför bilarna – om den hållit en anpassad hastighet på kanske 30 kilometer/timmen.
I stället körde den i 90 som den första i raden av tre tyska lastbilar fyllda med stenkross som körde tätt efter varandra. (Se grafik till höger.)
– De får inte köra i mer än 80 med släp. Och det vid ideala förhållanden, konstaterar Arne Davidsson.
Av de tolv misstänkta lastbilsförarna körde åtta i norrgående och fyra i södergående riktning. Samtliga höll enligt färdskrivarna hastigheter på mellan 70 och 90.
Totalt var fyrtio lastbilar inblandade i olyckan.
– Enligt samtliga lastbilars färdskrivare var det bara en lastbilsförare som utmärkte sig som ett föredöme genom att hålla anpassad hastighet och lyckas stanna i tid, säger Arne Davidsson.
Av de tolv misstänkta förarna var sju utländska och fem svenska. Enligt Arne Davidsson stämmer det rätt väl med fördelningen mellan svenska och utländska lastbilar som brukar väcka trafikpolisens intresse på vägarna.
Nu ska samtliga misstänkta delges misstanke och förhöras. Det kan ta tid eftersom flera ska sökas i utlandet. Inom några veckor ska fallet gå till åklagare för bedömning.

Dimma och halka vid olyckstillfället

Olyckan på Tranarpsbron inträffade på förmiddagen den 15 januari. Det rådde tät dimma och var glashalt på bron trots att den saltats flera gånger timmarna innan, senast 20 minuter före olyckan.
Olyckan började på den norrgående brodelen där 25 lastbilar och 20 personbilar var inblandade. En person avled, två skadades svårt och 16 lindrigt.
Följdolyckan på den södergående brodelen involverade 15 lastbilar och 14 personbilar. Fem personer skadades svårt, fyra lindrigt.
Gå till toppen