Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

SOS Alarm Malmö mest anmält

Larmcentralen i Malmö drar på sig flest anmälningar i landet,
visar Socialstyrelsens registerutdrag som Sydsvenskan sammanställt.

Siffrorna är en nyhet för SOS Alarm.
Sex av femton lex Maria-anmälningar i Sverige 2012 gäller larmcentralen i Malmö. Ingen av de andra 17 centralerna har fler än tre anmälningar.
Eftersom det är SOS Alarm själva som lex Maria-anmält har företaget alltså konstaterat att det skett ett fel.
På SOS Alarms huvudkontor tror man inte att siffrorna stämmer.
– Vår känsla är inte att det finns ett större antal anmälningar som rör personalens arbete i Malmö jämfört med resten av landet, säger Sverker Petersson, presstalesman vis SOS Alarm.
Han och företagets chefsläkare har fått ta del av Sydsvenskans bakgrundsmaterial, som är baserat på utdrag från Socialstyrelsens register. Utan att hitta några felaktigheter i materialet.
– Vi vidhåller, trots din statistik att det är jämnt fördelat, säger Sverker Petersson.
Han säger att det kan finnas två möjliga felfaktorer. Den ena är att alla centraler är sammankopplade och tar larmsamtal från varandras geografiska område.
– Det är den information som jag får från patientsäkerhetsenheten. Men de har ingen statistik som vi kan lägga upp på bordet där vi kan säga, att så här ser det ut.
Er känsla och erfarenhet är att det måste vara fel på statistiken?
– De jag pratar med, deras intryck är att det är jämnt fördelat.
Om det är som du säger, borde det inte bli likadant på andra centraler där man också tar larmsamtal från varandras områden?
– Jo, det borde det rimligen bli. Men det kan också vara som jag säger, att det periodvis har varit många samtal som andra centraler har svarat på, samtal som egentligen hör hemma i Skåne.
SOS Alarm har också en andra teori: Att chefer och personal i Malmö fokuserat extra mycket på patientsäkerhet under 2012 och därför har gjort många anmälningar.
– Man ska komma ihåg att vi inte är rädda för att göra anmälningar, det är ett sätt att jobba med kvaliteten. Att lyfta upp vissa rutiner och få dem belysta, säger Sverker Petersson.
Ni gör ju anmälningarna centralt. Är ni mer benägna att lyfta upp händelser i Malmö än i övriga landet?
– Vår erfarenhet är att det totalt sett är jämt fördelat.
Sverker Petersson hänvisar till företagets egen årliga rapport om patientsäkerhet som kommer om några veckor.
Socialstyrelsen har sedan 2011 haft ett särkilt fokus på SOS Alarm, bland annat efter att en 23-årig man i Stockholm dött sedan han förgäves vädjat om ambulans. Hösten 2011 kritiserades företaget och Socialstyrelsen krävde åtgärder.
För drygt två månader sedan inspekterade Socialstyrelsen Malmöcentralen.
I svar från SOS Alarm, som Sydsvenskan tagit del av, framgår bland annat att en anställd tvingats sluta efter att ha varit otrevlig mot hjälpsökande. Tio andra har satts under granskning på grund av missar.
I svaren framgår också att insatser som SOS Alarm lovade skulle genomföras 2012 startade först i november. Varje operatör och sjuksköterska ska lyssna igenom tre slumpvis utvalda samtal tillsammans med en chef.
Tyder inte allt detta – antalet anmälningar, fördröjda samtalsuppföljningar, och person som tvingats sluta – på att ni under 2012 fortfarande hade problem?
– Jag tycker inte att vi har problem. Jag tyckte inte att vi hade problem förut heller. Det handlar om att vi har tittat över patientsäkerhetsarbetet. Jag tycker att det är en kraftfull konsekvens av att vi jobbar med att säkerställa rutiner, säger Sverker Peterson.
Chefen för larmcentralen i Malmö hänvisar alla frågor till huvudkontoret.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen