Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Så lyckas du med affärerna

Vissa får till det om och om igen – de riktigt stora affärerna. Här finns mycket att lära för alla som någon gång gör affärer, små eller stora.

Börja med att sälja problemet, inte lösningen. Det är ett tips från Christopher Engman, vd på Vendemore, för att få fart på försäljningen.Bild: Foto: Vendemore
Christopher Engman, vd på Vendemore, som samarbetar med världens största företag, vet vad hemligheten är.
"Order värd två miljarder" eller "Kontrakt för hundratals miljoner".
När riktigt stora affärer går i lås markerar det också avslutet för ett enträget och ofta mångårigt säljarbete. Hur gör de egentligen, de som lyckas med detta?
I flera år satt Christopher Engman i koncernledningen för Retail and brands, företaget som bland annat äger JC och Polarn och Pyret. Han intresserade sig tidigt för hur de företag som lyckas bäst med stora affärer verkligen kommer till avslut.
Sedan några år tillbaka är Christopher Engman vd på marknadsföringsföretaget Vendemore. På kundlistan finns runt 250 företag, bland andra Siemens, ABB, Oracle och IBM. Genom ett nära arbete med bolagens ledningsgrupper har han fått god inblick i hur de mest framgångsrika företagen arbetar för att vinna över konkurrenterna och ta hem drömkontrakten.
Christopher Engman har samlat insikterna i en databas och har börjat föreläsa om sina slutsatser. Här avslöjar han tre gyllene regler för hur de bästa lyckas få igenom stora affärer.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen