
Kommunens två medeltida handelsfartyg, koggar, är kopior byggda av arbetslösa byggnadsarbetare på 1990-talet.
Kopior är inget som passar på ett museum, vars uppgift är att arbeta med originalföremål.
De är också dyra i drift och de är så väderkänsliga att det knappt har gått att segla med dem.
Därför rekommenderar museichef Göran Larsson att politikerna i kulturnämnden avslutar koggäventyret. Det kan ske på två sätt:
Skeppen hyrs ut.
Fördelen är att kommunen fortsatt äger dem, nackdelen är att man inte blir av med alla kostnader.
Skeppen säljs.
Fördelen är att kommunen slipper alla kostnader, att skeppen överlever och de satsade 160 miljoner kronorna inte blir helt bortkastade. Även om skeppen lämnar Malmö för gott.
Marknaden är av naturliga skäl begränsad, konstaterar Göran Larsson, men det borde gå att hitta någon intressent i någon hansestad.
Om politikerna vill behålla skeppen ger museichefen två alternativ:
Fortsatt entreprenad.
Det ger nya årliga kostnader på flera miljoner kronor.
Museet tar över skeppen.
Man seglar vidare med den lilla koggen, medan den stora tas ur drift för gott. ”Svårbedömda kostnader”, varnar museichefen.
Efter bygget har historiska entusiaster skött koggarna via Stiftelsen Foteviken, som nyligen försattes i konkurs.
Malmö stad har hela tiden betalat räkningarna.
Kulturnämndens politiker tar ställning till koggarnas framtid i dag, torsdag.