Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Ny vår för af Klints andlighet

Den visionära konstnären Hilma af Klint ansåg att hon fick andliga budskap när hon målade. Nu ställs aldrig tidigare visade teckningar av henne ut på Lunds konsthall tillsammans med verk av samtida konstnärer.

De 34 teckningarna och akvarellerna av Hilma af Klint på Lunds konsthall föreställer geometriska former, symboler, människor och ord.
Serien är från 1917 och visas nu för första gången. Gertrud Sandqvist, som har kuraterat utställningen, hittade den bortglömda serien i en kista hos Hilma af Klint-stiftelsen. Det speciella med den är att den inte är avslutad.
– Det gör att man ser exakt hur Hilma af Klint såg på och förstod sitt arbete. För mig som forskar om Hilma af Klint är naturligtvis den serien extremt viktig, säger Gertrud Sandqvist.
Hilma af Klint, som intresserade sig för dåtidens andliga strömningar som teosofin, var spiritist och ansåg att hon fick budskap från något hon kallade för ”de höga” när hon målade.
– Hon beskriver det som om hon ser en liten film; hon ser en form som växlas och förändras framför sig. Hon vet inte vad formen handlar om förrän lite senare, säger Gertrud Sandqvist, som har studerat Hilma af Klints omkring 150 ockulta dagböcker.
Figurerna symboliserar saker som den mentala kroppen och underjordens makter och teckningarna handlar exempelvis om människans tillstånd.
Utställningens centrala tema är inspiration, vilket utställningstiteln ”I strömmen” anknyter till. Inspiration kan betyda inandning eller att ”befinna sig i strömmen”.
Hilma af Klint är utgångspunkten i samlingsutställningen där även verk av konstnärer som är verksamma idag ställs ut.
– Vi har valt att visa samtida konstnärer som arbetar på ett sätt som på olika vis ligger nära Hilma af Klints sätt att arbeta.
Besökarna möts till exempel av tre stora träd med projicerade motiv av Christine Ödlund, hämtade från en bok av teosofen Annie Besant.
Hilma af Klint skrev i sitt testamente att hon inte ville att hennes abstrakta målningar skulle visas förrän tjugo år efter hennes död, då tiden skulle vara mogen för dem. Men det dröjde ända till 1980-talet innan hon blev internationellt erkänd genom en samlingsutställning i Los Angeles. Idag kallas hon för en av pionjärerna inom den abstrakta konsten. Men ännu finns det lite forskning om henne.
– Det beror nog på att konsthistoriker har varit rädda för att hon antingen är tokig eller att det är något skumt med teosofi. Det är inte riktigt rumsrent att säga att det är det som har inspirerat en konstnär. Men om man skulle ta bort konstnärer som varit inspirerade av något som inte är rumsrent så får man nog ta bort hälften – om inte mer – av våra samlingar.
Idag är Hilma af Klint i ropet. En stor retrospektiv utställning öppnade förra veckan på Moderna museet i Stockholm.
Varför är hon aktuell just nu?
– Jag vet inte, men jag tror att en aspekt är att det finns ett väldigt stort intresse för hennes sätt att arbeta och för hennes måleri, inte minst bland yngre konstnärer. Det kan hänga ihop med att det finns någon slags nyvaknad nyandlighet.

I strömmen

Vad? Samlingsutställningen ”I strömmen” med verk av Hilma af Klint, Carolus Enckell, Olav Christopher Jenssen, Joachim Koester, Silja Rantanen, Nina Roos, Emily Wardill och Christine Ödlund.
Var? Lunds konsthall.
När? Vernissage ikväll kl 18-20. Utställningen pågår till och med den 2 juni.
Mer? Hilma af Klint föddes 1862 i Stockholm och studerade vid Konstakademien. Hon målade porträtt, landskap och från 1906 abstrakta symboliska målningar. Hon dog 1944.
Gå till toppen